Dela sidan:

Mediebranschen har enats om att inrätta ett nytt medieetiskt system, som består av medieombudsman (MO) och en medieetisk nämnd (MEN). Syftet är att värna den personliga integriteten och det nya systemet omfattar publiceringar på alla plattformar (inklusive radio- och tv-sändningar) och ska dessutom göra det enklare för allmänheten. Diskussionerna om detta system inleddes i mars, men idén kom redan 2014. Det innebär också att det nuvarande systemet, Allmänhetens Pressombudsman (PO), ersätts.

Det är 24 företrädare för mediebolag som undertecknat förslaget, som presenteras i form av debattartiklar i bland annat SVT. Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio, är en av dem. Hon tror att det nya systemet kommer vara medierna till gagn.

– Det borde ju öka trovärdigheten för de medier som är med. Det vi gör nu, oavsett om det sänds i FM eller publiceras digitalt eller socialt, ska kunna prövas av ett självreglerande etiskt system. Den person som känner sig illa behandlad eller kränkt utifrån den personliga integriteten ska kunna anmäla, säger hon till Sveriges Radio.

Statlig rysk tv-kanal stängs ner i Washington
Russia Today stängdes av från det lokala tv-nätet i Washington natten till söndag. Även om amerikansk underrättelsetjänst kallar kanalen en del av det ryska propagandamaskineriet stängdes den inte ner av politiska skäl. I stället beror det på att MHz, som sänt RT, förlorat sändningslicensen under en auktion förra året. Det skriver Bloomberg.

Facebook fick veta att datan skulle säljas
Enligt dokument som Financial Times har tagit del av kände Facebook till att den insamlade datan skulle säljas till tredje part. Dokumenten ska Facebook ha sett i samband i samband med en uppdatering av appen som står i centrum av Cambridge Analytica-skandalen. Eftersom uppdateringen hanterades automatiskt är det dock möjligt att ingen i personalen noterade förändringen.

Facebook: Tillväxten kan kosta liv
Höga chefer på Facebook kände till och funderade över de risker som kommer med plattformen. Det visar ett internt pm från 2016 som Buzzfeed fått tag på. Det fokuserar på de ibland tveksamma metoder som Facebook använt för att locka fler användare.

”Kanske kostar det ett liv genom att utsätta någon för mobbare”, skrev den höga chefen Andrew Bosworth i PM:et. Sedan konstaterade han att det inte spelar någon roll om vad som händer, bara fler ansluter sig. I dag pudlar han och menar att han inte står för den slutsatsen, varken nu eller då PM:et skrevs.

Zuckerberg: Kommer ta år att rätta till hålen
Det kommer att ta några år att komma tillrätta med problemen med felaktigt användande av Facebookanvändares data, menar grundaren och vd:n Mark Zuckerberg i en intervju med Vox. Han säger också att Facebooks problem är att bolaget bygger på en idealistisk idé och därför har man inte tänkt igenom konsekvenserna ordentligt från start.

”Jag önskar att jag kunde lösa detta problem på bara tre till sex månader, men jag tror att verkligheten kommer i kapp oss där; att lösa problemen kommer ta längre tid än så”, säger Mark Zuckerberg i intervjun.

Scherman: ”Pressekreterarnas makt hotar demokratin”
Pressekreterarnas makt över politikerna har blivit för stor. Det menar medieprofilen Jan Scherman i en debattartikel på Dagens Samhälle.

”Tjänstemännens makt över våra folkvalda är en del av de många växande hoten mot vår demokrati”, skriver han bland annat.

Bakgrunden till debattartikeln kommer sig av en serie i SVT som Scherman gjort. Där presenteras en genomgång av pressekreterare och kommunikatörer i riksdagen. Scherman har kommit fram till att de är mellan 400 och 450 stycken, vilket han anser vara alldeles för många.

TV3 ställer in dejtingprogrammet efter kritikstorm
TV3:s ”Are you the one” ställdes in under måndagen efter att folk uppfattat en trailer för programmet som transfobisk. Den gick ut på att programledaren Martin Björk ställde en fråga till programmet som löd: ”Den här tjejen föddes från början som kille”, varpå killarna skulle gissa vilken tjej påståendet gällde för. Det ledde till att flera grimaserade och skrattade. Det hela ledde till kritik på programmets Instagramsida. Programmet klipps nu om och kommer att sändas som ett dubbelavsnitt i dag. Det skriver Aftonbladet.

Facebook lanserar nytt certifieringsverktyg för annonser
Efter Cambridge Analytica-skandalen vidtar nu Facebook en rad åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen. En av dem är ett certifieringsverktyg som kräver att marknadsförare garanterar att e-postadresser som används för riktade annonser har samlats in på ett ”korrekt” sätt. Det skriver Techcrunch.


Dela sidan: