Dela sidan:

Resumé har tidigare rapporterat om tittarsiffrorna för OS, som innebar ett kraftigt uppsving för Discovery Network Swedens kanaler (dock inte bättre än när MTG sände år 2014). 

Nu jublar tv-huset när tittarsiffrorna över det första kvartalet summeras. Det visar sig att med hjälp av de olympiska spelen lyckas de knipa tredjeplatsen bland de största tv-husen, enligt MMS siffror. Bland de kommersiella aktörerna hamnade de på andra plats med TV4 framför sig och MTG bakom sig. 

Discoverys tittartidsandel i All Day landade på 19,4 procent i huvudmålgruppen 15-44 år och på 14,7 procent i det totala tittaruniversumet 3-99 år. Motsvarande siffror för de övriga TV-husen:
SVT: 26,1 procent i målgruppen 15-44 år och 36,8 procent i 3-99 år
TV4-Gruppen: 26,8 procent i målgruppen 15-44 år och 28,5 procent i 3-99 år
MTG: 15,5 procent i målgruppen 15-44 år och 10,9 procent i 3-99 år.

– Discovery fortsätter att framgångsrikt gå mot strömmen och utmana gamla sanningar. Att vi kan summera årets första kvartal som Sveriges näst största kommersiella tv-hus på alla plattformar är en milstolpe för oss på vår resa, säger Henriette Zeuchner, vd på Discovery Networks Sweden, i ett pressmeddelande.

Discovery lyckades även öka sin andel av den totala tittartiden i mars 2018 jämfört med samma månad i fjol.
– Vi lyckades ta död på branschmyten att det inte går att lansera underhållningsprogram under OS. Våra svenska underhållningsproduktioner satte rekord under OS, och vi levererade sedan ett mycket starkt mars där vårt tv-hus ökade mest av alla - både jämfört med samma månad förra året och med januari i år. Att vi dessutom ökar kraftigt digitalt ger oss ett lysande samlat kvitto på att vi är på rätt väg med hela vår långsiktiga strategiska satsning på sport, svensk underhållning och digitalt innehåll, fortsätter Henriette Zeuchner.


Dela sidan: