Dela sidan:

Open Act är ett "partipolitiskt oberoende nätverk" vars mål är att samla kommunikatörer som vill bidra till ett mer öppet och inkluderande Sverige. Det uttalade syftet är att försöka övertyga folk att inte rösta på främlingsfientliga partier. Grundare är Patricia Zani, global brand manager på Reach for Change, och Maria Fabricius, grundare av pr-byrån Number10. Arbetet kommer att skötas genom en grupp på Facebook.
– Personligen har jag känt att jag vill engagera mig under valåret för att bidra till ett valresultat som speglar ett öppet och inkluderande Sverige. Under min personliga resa har jag sett att det finns mycket engagemang och vilja i branschen. Utifrån det har Open Act formats tillsammans med nätverkets initiativtagare som delar detta engagemang, säger Maria Fabricius.

Syftar ni på Sverigedemokraterna när ni pratar om främlingsfientliga partier?
– Vi syftar på partier vars grundidé går ut på att gruppera människor. Där ingår partier som SD och Nordiska Motståndsrörelse. Vi gör det för att skapa ett inkluderande Sverige efter valet.

Vad innebär det att ni är partipolitiskt obundna?
– Vi som ingår i nätverket röstar på olika partier men enas i en drivkraft att skapa ett inkluderande Sverige.

Men kanske inte om man röstar på SD?
– Vi välkomnar alla kommunikatörer, oberoende av vad de röstar på. Men det vi i nätverket arbetar för är ett inkluderande Sverige. Står man bakom det är man välkommen att bidra.

Vad ska ni göra?
– Framåt kommer vi att släppa olika uppdrag som gruppens medlemmar kan svara på utifrån deras expertområde och kompetens. Det handlar om olika sätt att bidra under valåret. Uppdragen kommer att lanseras via Facebook-gruppen. Vi kommer också att arrangera mötesplatser där man kan träffa andra som brinner för frågan.

Har ni någon uppdragsgivare bakom?
– Nej, vi är ett oberoende nätverk som drivs av individernas engagemang att vara med och påverka under valåret. Det finns ingen beställare bakom.



Dela sidan: