Dela sidan:

Bonnier News Brand Studio har ett solklart uppdrag: ”Att bidra till att säkra framtidens journalistik”. Åtminstone rent ekonomiskt, och i varje fall för titlarna Expressen, Dagens industri, Dagens Nyheter, Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan, som samtliga ingår i Bonnier News. 

Denna storslagna uppdragsbeskrivning ger Anna Arvidsson, som är chef över bolagets gemensamma brand studio, en avdelning som de senaste fyra åren har gått från tre till 40 anställda. Hon skräder inte heller orden när hon uttalar dess mål:

– 2018 är målet att bli bäst i världen på kommersiell storytelling. 

Ett mål som inte heller ligger speciellt avlägset i horisonten. Bonnier News Brand Studio utsågs i oktober 2017 till världens tredje bästa nativebyrå på Native Advertising Awards i Berlin efter att ha ökat snittaffären med 53 procent jämfört med året innan. 

Så vad är det verksamheten gör så rätt?

– Vi kombinerar kvalitativ innehållsproduktion med ny expertis inom VR, AR, röststyrning och nya videformat, säger hon. 

Ett konkret exempel är när man ifjol integrerade en kommersiell redaktör på Expressens nyhetsdesk – något hon också anser vara i ropet just nu, vad gäller rollen för native hos publicister. 

– Det är ett av de viktigaste beslut som jag har varit med och fattat i min karriär. Vi lanserade då premiumprodukten "realtids-native" med målet att bemästra kombinationen av datainsikter och journalistens kunnande. Det för att skapa bättre native-annonser baserat på nyhetsflödet – som publiceras i samma höga tempo som händelsejournalistik. 

Anna Arvidsson hänvisar till en marknadsundersökning från Technavio, som visar att marknaden för content marketing väntas fyrdubblas inom fyra år. I ljuset av det menar hon att det finns en stark fördel på marknaden för starka publicister med ansvariga utgivare ”som ser till att användarna får en nyanserad bild av världen”.

– Det finns ingen extern byrå som vet vad våra användare vill ha och när. Genom våra fördelar kan vi skapa kommersiell storytelling som bidrar till upplevelsen, snarare än att bryta av. Man kan tycka att det är offensivt att flytta en kommersiell content manager till Expressens nyhetsdesk. Men titta på hur displaymarknadens intäktsmodell är uppbyggd; publicister tvingas skapa Click-bait-rubriker för att få annonsvisningar. Native driver engagemang och adderar värde för våra läsare. Det är mer långsiktigt. 

Är den här typen av integrering av kommersiell redaktör framtiden för Brand studios – och för publicisternas överlevnad?

– Kommersiell storytelling handlar om att bidra till läsarnas upplevelse i nyhetsflödet. Om du inte har ett nära samarbete med redaktionen sitter du bara och killgissar.

Vilka är de största utmaningarna inom området som ni brottas med? 

– Vi måste fortsatt få våra samarbetspartners att förstå vilken story som är bäst för deras varumärke – med våra läsare som mottagare. Vad är storyn i storyn? Engagemang är viktigare än bara klick.

Anna Arvidsson och Nicklas Hermansson, head of storytelling på Bonnier News Brand Studio, talar på Nordic Media Insights den 12-13 juni. Läs mer om konferensen och boka din biljett här.



Dela sidan: