Dela sidan:

Sedan Linas matkasse blockerat sina Googleannonser på den främlingsfientliga sajten Samhällsnytt (tidigare Avpixlat), har företaget blivit måltavla för en kampanj med syfte att sänka matkassens Facebookbetyg. Det rapporterar DN. Samhällsnytt ser annonsblockeringen som "ett försök att undergräva tidningens ekonomi" och uppmanar i en artikel sina läsare att "tycka till om företagets förhållningssätt till yttrande- och pressfriheten" och länkar till företagets Facebooksida.
Stina Svensson, chef för varumärke och kommunikation på Linas Matkasse, bekräftar att företaget kampanjen mot företaget i sociala medier:
"Det vi kan kommentera är att Linas Matkasse under de senaste dagarna i sociala medier felaktigt beskyllts för att vara emot yttrandefrihet. Företaget Linas Matkasse har ingen politisk inriktning, vi står för yttrandefrihet och tycker att mångfald är bra", skriver hon i ett mejl till DN.
Som en motreaktion har flera användare gått in och gett Linas Matkasse ett högt betyg och berömt företagets ställningstagande.

Zuckerberg: Har inte tagit fejkade nyheter på allvar
I går mötte Facebook-grundaren Mark Zuckerberg pressen för en frågestund. Där han beskrev den senaste tidens händelser och Cambridge-Analytica-skandalen som en "En kamp utan slut". Samtidigt erkänner Zuckerberg att han begått "ett stort misstag" när han inte tog fejkade nyheter på allvar och inte gjorde tillräckligt för att försöka hindra spridningen av dem.
– Det som är tydligt i nuläget är att det var nonchalant, säger Zuckerberg.
Facebook beräknar att så mycket som 87 miljoner av användarna drabbades i Cambridge Analytica-skandalen och att de flesta personer kan räkna med att uppgifter om dem har lagrats på olaglig väg, skriver Washington Post.

Facebook skannar Messenger
Facebook bekräftar att bolaget skannar inlägg och bilder som användare delar via meddelandeappen Messenger. Enligt Facebook är syftet att säkra att företagets regler efterlevs. Innehållet kartläggs automatiskt med samma verktyg som Facebook använder för att granska annat innehållet på det sociala nätverket, uppger bolaget för Bloomberg.

WPP-höjdare ser allvarligt på anklagelserna mot Sorrell
Nyheten om att WPP-chefen Sir Martin Sorrell olämpligt beteende och missbruk av reklamkoncernens tillgångar slog ned som en bomb i branschen efter att Wall Street Journal publicerat uppgifterna i tisdags. Till Campaign säger en senior person inom WPP. "Det är allvarligt - för att det har gått så långt och styrelsen inte har löst det"
Det har varit en tuff tid för WPP var aktie tappade 25 procent i värde under fjolåret då man gjorde sitt sämsta finansiella resultat sedan finanskrisen 2009. Sir Martin Sorell nekas till anklagelserna. Det har rapporterats om spänningar mellan Sorrell, som styrt nätverket sedan 1985, och styrelsen.

Uppgörelse efter uppmärksammade anklagelser om sexuella trakasserier
Gustavo Martinez fick lämna sin tjänst som global vd för det WPP-ägda reklambyrånätverket JWT 2016 sedan den mångårige kommunikationschefen Erin Johnson stämt honom för sexuella trakasserier. Nu har parterna kommit överens om förlikning. Summan är än så länge okänt. Det rapporterar flera sajter. Som en del av överenskommelsen har Erin Johnson avgått från rollen som kommunikationschef.

Stranger Things-skaparna anklagas för idéstöld
Charlie Kessler hävdar att skaparna bakom"Stranger Things", bröderna Matt och Ross Duffer, har stulit idén till succéserien från hans kortfilm Montauk. Det framgår av en stämningsansökan som CNN har tagit del av. Kessler hävdar att han diskuterade filmen och manuset med bröderna i samband med en filmfestival 2014. Till LA Times förnekar bröderna anklagelserna.


Dela sidan: