Dela sidan:

Som en del i Resumés pågående granskning av problemet med arbetsmiljö och stress i branschen svarar Helena Eriksson (Vinter), Marta Karlqvist (Cohn & Wolfe) och Annika Carstedt (Ruth) på hur deras byråer jobbar för att förbättra arbetsmiljön.

Läs tidigare svar från byråledare på bland annat Honesty, Volt, Garbergs, NORD DDB och Perfect Fools här och här.


Helena Eriksson, vd, Vinter.

Vad har ni för policies för att förebygga hög arbetsbelastning och stress?

"Vi har genomgått en utbildning (alla tillsammans) i psykosociala arbetsmiljön i syfte att skapa en bra arbetsmiljö för kreativitet och för att minska stressen. I den utbildningen fick vi ett antal verktyg som vi jobbar med. Det handlar mycket om att skapa balans i hela livet. Vi tillsatte en samtalspartner till varje anställd och samtalen genomförs varje månad. Det handlar om att utveckla varje person, att kommunicera förväntningar och ge rätt förutsättningar. Att lyssna. I samtalen fångar vi upp hur respektive medarbetare mår."

"Vi har också startat ett mångfaldsarbete som kommer att mynna ut i en utbildning i höst som handlar om att förebygga och motverka diskriminering och främja mångfald. Frågorna kring #metoo måste hanteras och jag tycker den här utbildningen blir en bra utveckling av den om pyskosocial arbetsmiljö.
Vi har policys och handlingsplaner men de ska uppdateras efter den utbildningen. Är inte så mycket för policys utan mer för att göra. I hallen hänger en tavla med texten: "Vi är varandras arbetsmiljö" – för att påminna oss hur viktigt vårt beteende är för varandra."

Varför är det viktigt för er byrå att jobba med de här frågorna?

"Vi verkar i en bransch med höga krav på kvalitet, kreativitet och deadlines. Och det går inte långsammare, utan snarare fortare. Vi skämmer bort kunderna med ett högt tempo. Detta samtidigt som marginalerna krymper. Kunderna är inte villiga att betala men vi ska fortfarande leverera det "bästa". Dessutom har folk inte alltid möjlighet att påverka sin egen tid utan den styrs av kundernas deadline. Detta är en utmaning som vi ständigt jobbar med."

"Jag upplever en trend i samhället där stort ansvar läggs på arbetsgivarna och där jag tycker att man glömmer bort att livet är en helhet där jobbet är en del. Viktigt med balansen. MEN med det sagt är det också viktigt att lyssna och förstå, att man är människa och inte alltid på topp. Vi försöker hjälpa till och minska på arbetsbördan när folk mår dåligt. Vi har också satt in åtgärder i de fall där det ändå går snett. Vi har samtalsterapi med utbildat folk, vi avlastar om sjukskrivning behövs. Våra egna samtal, utbildningar ska försöka motverka att folk blir stressade."

Hur bra anser ni er vara på att se och fånga upp problem när de uppstår?

"Spontant tycker jag att vi misslyckas eftersom det finns kollegor som blir utmattade. Jag ser dock mönstret, det är när något händer privat som folk trillar dit. Men samtidigt gör vi massor. Jag tror inte att vi är en dålig arbetsgivare, tvärtom. Men vi måste fortsätta jobba med frågorna. Och som bransch behöver vi debatt, är det rimligt att göra allt bättre men samtidigt billigare och snabbare?"

Annika Carstedt, vd, Ruth.

Vad har ni för policies för att förebygga hög arbetsbelastning och stress?

"Hos oss heter etiken Ruth. De första tankarna när byrån startade handlade om grundvärderingar. Det fanns en stark vilja att skapa ett företag som var motsatsen till ytlighet och kort­siktighet. En byrå där man skulle kunna vara sig själv, där man bemöter både konsumenter, kunder och medarbetare med uppriktighet och respekt. Ett företag där man tänker lite längre än att sälja till varje pris. Värderingarna blev Ruth. En äldre kvinna som har levt länge med de erfarenheter det innebär. En människa som har humanistiska värderingar, som är positiv, ärlig och rättvis. Som inte bara lever för dagen och som vet att väl-byggda hus alltid vilar på en solid grund. Hon har respekt för naturen, är nyfiken på omvärlden och är en människa man alltid kan lita på. För många framträdde bilden av någons mormor eller farmor."

"Genom att hålla diskussionen om Ruth levande på byrån har hon blivit en virtuell vägledare, en klok person som kan ge svar i svåra situationer. De beslut som fattas ska alltid ske med gott omdöme och sunt förnuft. Oftast kan man själv besvara frågan "Vad skulle Ruth tycka om det här?" Alla nya medarbetare får ta del av och skriva på vår etiska policy redan vid anställningstillfället."

Genomför ni regelbundet arbetsmiljöarbete och i så fall hur?

"Vi har arbetat metodiskt och målmedvetet med att bygga en reflektionskultur på Ruth. Alla medarbetare ingår idag i en reflektionsgrupp som har schemalagda möten en gång varannan vecka för att i en mindre grupp i förtroende kunna reflektera över sin egna arbetssituation. Reflektion är grunden till medvetandehet som är en av de viktigaste kriterierna för att kunna upptäcka och undvika farlig stress. Självklart gör vi även medarbetarundersökningar och har arbetsmiljö som tema på våra konferenser. Men det viktigaste, i vår erfarenhet, är att skapa en förtroendefull kultur. Och det gör man framförallt genom att hålla samtalet levande under årets alla månader. Det är det vi kallar för reflektionskultur."

Varför är det viktigt för er byrå att jobba med de här frågorna?

"Vi är barnsligt övertygade om att vägen till framgång för ett konsultföretag som Ruth endast kan gå genom att ha nöjda medarbetare. Det finns inget alternativ. Mitt jobb som vd går ut på att skapa de bästa möjliga förutsättningar för alla mina medarbetare så att de kan och vill göra ett riktigt bra jobb för våra kunder."

Hur bra anser ni er vara på att se och fånga upp problem när de uppstår?

"Vi har stort fokus på att identifiera och fånga upp problem så tidigt som möjligt. Men vi har också stor ödmjukhet inför hur svårt det är. Vår bransch är farlig på det sättet. Vi är många som brinner för våra jobb och vi är många som överpresterar och överlevererar. Därför är det så oerhört viktigt att alltid ha fokus på alla medarbetares arbetssituation och välmående. Hela tiden."

Marta Karlqvist, nordisk chef, Cohn & Wolfe.

Vad har ni för policies för att förebygga hög arbetsbelastning och stress?

"Vi lägger mycket kraft och energi på förebyggande åtgärder. Till exempel satsar vi på friskvård med både friskvårdsbidrag och individuella träningstillfällen. Medarbetarna ges även möjlighet att träna under arbetstid. Varje tisdagsmorgon och torsdagseftermiddag har vi en guidad meditation för de som är intresserade."

Genomför ni regelbundet arbetsmiljöarbete och i så fall hur?

"Vi har regelbundna samtal (minst varje månad, ibland oftare) med varje medarbetare för att fånga upp frågor, tankar och behov i verksamheten. I dessa samtal fångar vi förhoppningsvis upp signaler tidigt och kan direkt agera och justera om det behövs. Vi erbjuder även samtalsterapi för de som har den typen av behov."

"För att förebygga hög arbetsbelastning använder vi ett tidsplaneringsdokument där kommande månads jobb fördelas per kund och medarbetare. Vi stämmer också av i gruppmöten varje måndag för att höra om någon har mycket/lite att göra kommande vecka så att vi bättre kan dela på arbetsuppgifterna. Stress är ju dock en bredare frågare än arbetsbelastning eller antalet arbetade timmar. Det handlar också om trygghet och möjlighet att slappna av mentalt på jobbet, att få utrymme att vara sig själv. Att veta att man kan få andrum och ha kollegor som stöttar om man exempelvis har det jobbigt i sitt privatliv under en tid."

"Nyligen har vi även initierat internprojekt inom bland annat kontor/miljö, kultur och kommunikation där medarbetarna är delaktiga i att undersöka, identifiera och ta fram planer för förbättring. Flera av dessa punkter har vi redan åtgärdat."

Varför är det viktigt för er byrå att jobba med de här frågorna?

"Man spenderar så stor del av sin vakna tid på jobbet så det är en självklarhet och en "no brainer" att satsa på en bra arbetsmiljö och dessa frågor är oerhört viktiga för oss som byrå och vår affär. Medarbetarnas välmående är avgörande för en konsultorganisations framgång och en långsiktig investering för företaget. Förutom det mänskliga lidandet är det också rent ekonomiskt en förlustaffär med en sjukskrivning. Då är det enklare och billigare att arbeta proaktivt och förebyggande." 



Dela sidan: