Dela sidan:

PROBLEM: Adobe Photoshop CC är världens populäraste verktyg för digitalt skapande. Våren 2017 ville Adobe inspirera och engagera en ny generation konstnärer världen över att måla digitalt i programmet. En kampanj med syftet att skapa nya prenumeranter och engagera målgruppen ”Creative Professionals".

LÖSNING: Photoshop är fullt av tekniska möjligheter och funktioner men inspiration och känsla sitter någon annanstans. För att få målgruppen att ta steget och börja måla digitalt behövde vi skapa något unikt som gav programmet och verktygen själ, bortom tekniken.

Tillsammans med Munch Museet i Oslo digitaliserade vi mästaren Edvard Munchs över 100 år gamla originalpenslar och skapade en uppsättning världsunika digitala penslar för gratis nedladdning. Exklusivt för Photoshop. Penslarna gav en ny generation konstnärer möjligheten att måla som en mästare med en bit konsthistoria. De var den bärande enheten i en global kampanj som sträckte sig över en tremånaders-period där penselpaketet, bildmaterial och historien om projektet spreds globalt via PR, sociala medier och Adobes egna kanaler (officiella globala konton på Youtube, Facebook & Twitter).

På taktisk nivå aktiverades penselpaketet bl.a. genom en global tävling på Behance (En av världens största kreativa plattformar) som gick ut på att måla det femte skriet (Edvard Munch målade fyra innan han dog) med hjälp av Edvard Munchs originalpenslar.

Fem stycken globala influensers målade sin version av Skriet för att inspirera och driva trafik samt nedladdningar.

För att sänka tröskeln ytterligare för digitalt måleri och driva nedladdningar av penslarna producerades fem instruktionsfilmer samt så genomfördes ett flertal livesända digitala kurser världen över.

RESULTAT:

1. Mål antal nedladdade penselpaket: 1 000 (globalt)

a. Nedladdningarna uppgick till 40 500. Målet överträffat med 3950% (globalt)

2. Mål nya prenumeranter på Adobe Creative Cloud: 12 000 (globalt)

a. Antal nya prenumeranter uppgick till 35 000. Målet överträffat med 292%

3. Mål: Räckvidd 250 000 000 i bruttoräckvidd (globalt)

a. Total bruttoräckvidd uppgick till 1.03 miljarder. Målet överträffat med 401%

Utöver ovan nämna huvud-KPI:er mättes en stor mängd andra parametrar som visade exeptionella resultat jämfört med motsvarande tidigare, jämförbara Adobekampanjer:

• Trafiken till kampanjdelen av adobe.com överträffade målet med 54%

• Antalet visningar av kampanjfilmen överträffade målet med 722%

• Tävling som genomfördes som del i kampanjen fick 44% fler bidrag än beräknat

• Antalet interaktioner i egna sociala kanaler överträffade målet med 611%

• Social sentiment visade 100% positiv eller neutral inställning till kampanjen

MÅNAD/MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE: 15 juni 2017 - 15 sept 2017

ARBETSGRUPP:

Oskar Hellqvist: CD

Anders Hellström: Creative

Pontus Widell: Creative

Andreas Morne: Client Service Director

Niklas Crona: Account Director


Dela sidan: