Dela sidan:

Kenneth Danielssons sorti är inte den enda förändringen på Group M. I februari sade Mediacoms vd Joachim Nordlind upp sig. Alla kunder är informerade och han understryker själv att det inte på något sätt finns något samband mellan hans avhopp och utträdet för Group M:s Sverigechef. Joachim Nordlind har kontrakt med mediebyrån fram till efter sommaren, men efter hans beslut har vice vd:n Marie Melin tagit ett större operativt ansvar på byrån.

– Mitt beslut kommer efter att Group M successivt har valt att centralisera den beslutsfattande makten till ett bolag. Jag tycker i grunden att det är rätt strategi, men personligen är det inte det uppdrag jag tog från början. I och med att mitt mandat har förändrats är det bättre att jag flyttar på mig,. Det ligger absolut inte någon konflikt bakom och det är helt och hållet mitt beslut.

Joachim Nordlind kom till Mediacom våren 2015 och har en bakgrund på MTG där han har arbetat i 15 år och varit vd för MTG TV. Group M påbörjade en omorganisation av verksamheten under 2017 då Kenneth Danielsson tillsattes som vd för nätverket i Sverige. Ett annat steg var sammanslagningen mellan MEC och Maxus som blev Wavemaker. I förra veckan stod det klart att Kenneth Danielsson lämnar vd-stolen på Group M efter ett halvår, han ersätts av Martin Hugosson som fram tills nu har varit vd för Wavemaker.

För Joachim Nordlinds del är det inte klart vad han ska ägna framtiden åt:

– Jag är inte den typen som går på luncher och raggar jobb medan jag är i tjänst. Även om jag inte är lika operativ just nu så ligger mitt största fokus på att göra ett bra avslut här.

Det finns ingen oenighet mellan dig och Group M?
– Inte alls. Jag har själv arbetat med den här förändringen sedan i höstas och tror på den. Man stärker konkurrenskraften och gör det smidigare genom att samla beslutsfattande, strategi data och innovation på en och samma plats Jag tror att det är rätt väg framåt. Men i den konstellationen kommer min roll inte utvecklas på det sättet som jag önskar och efter årsskiftet så växte den känslan.  

Hur ser på den förändringen som mediebyråsidan befinner sig i?
– Vi befinner oss i ett läge där alla discipliner i branschen utmanas, på olika sätt, från olika roll. Vi har utvecklat tjänster och produkter som vi inte hade tanke på för fem år sedan såsom contentproduktion. När vi skulle skicka in nomineringarna till Årets Byrå hade vi svårt att inte se oss som en kommunikationsbyrå, I den branschglidning som sker så tror jag att mediebyråerna med sin data och sitt analytiska kapital har bra chans att ta greppet om strategi. Jag tror på mediebyråernas framtid, det är inte därför jag lämnar. 

 

 



Dela sidan: