Dela sidan:

Kuudes är en oberoende strategisk designbyrå med kontor i både Helsingfors och Stockholm som med konsumentinsikt och design hjälper sina kunder med produkt- och tjänsteutveckling. Bland kunderna återfinns Arla, Fazer och Aalto University. Bland annat tar man fram den omfattande studien "The Informed Consumer" som kontinuerligt uppdaterar och ger en förståelse för konsumenternas värderingar och vilka drivkrafter och trender som påverkar deras val. I år har Kuudes valt att fokusera sin studie på Kina och de kinesiska konsumenterna. Syftet är att nordiska bolag bättre förutsättningar på den kinesiska marknaden.

I nuläget har byrån ett 40-tal medarbetare i Helsingfors och Stockholm. Planen är att stärka närvaron i Sverige genom rekryteringarna av Åsa Samuelsson och Veronika Larsson. Åsa Samuelsson är i grunden ekonom och har en lång karriär i reklambranschen, både i Sverige och internationellt. Åsa Samuelsson har tidigare jobbat på DDB i Stockholm som account director för att sen axla rollen som business director på DDB i Hongkong. Under 2018 kommer Åsa Samuelsson parallellt med jobbet som COO på Kuudes att avsluta en masterexamen på Hyper Island. Veronika Larsson kommer senast från tjänsten som grafisk designer och copywriter på designbyrån Planeta Design, där hon har jobbat med kunder som Svenskt Tenn, Boomerang, Hästens och Dirty Linen. Kuudes Nordics grundare Jari Danielsson kommenterar rekryteringen av Åsa Samuelsson:

– Vi ser en ökad efterfrågan från företag att få hjälp med produkt- och tjänsteutveckling för att bemöta nya konsumentbeteenden. Åsa tar med sig ett starkt kundfokus in i bolaget samtidigt som hon har en bra förmåga att knyta samman ett kreativt och kommersiellt tänkande.

– Det är både utmanande och roligt att få ansvaret för att ta Kuudes in i nästa fas i Sverige. Det som fick mig att fastna för bolaget var tyngden inom kundinsikter med egna specialister som på djupet arbetar med kundbeteenden som sen kombineras med riktigt bra design. Att mina erfarenheter från Asien kommer till användning kring det projekt vi initierat mot den kinesiska marknaden är så klart en extra bonus, säger Åsa Samuelsson.


Dela sidan: