Dela sidan:

Under mars ökade investeringarna från Sveriges mediebyråers medlemmar med 2,2 procent jämfört med samma period förra år. Ackumulerat ökade investeringarna under det första kvartalet med 4,3 procent, den högsta siffran för Q1 sedan mätningarna inleddes.

Den stora vinnaren är radio vars investeringar ökade med remarkabla 53, 8 procent. Fortsatt starkt går även utomhus/trafikreklam som ökade med 13,5 procent, den största ökningen för mars sedan mätningarna startade 2006. Även sociala medier (18,2 procent) gick starkt under mars månad.

– Medieinvesteringarna fortsätter att öka. Totalt har mediebyråerna köpt annonsutrymme för drygt 3,6 miljarder kronor under årets första kvartal, vilket innebär en ökning om 4,3 procent och det starkaste första kvartalet sedan mätningarna startades. Annonskonjunkturen är fortsatt mycket stark och inga tecken på avmattning kan skönjas. Radio är månadens stora vinnare och kategorin slår all-time-high för mars månad. Det kommer att bli intressant att följa radiomediet kommande månader då kategorin möter mycket starka siffror från 2017, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Medan radio och utomhus fortsätter att skörda framgångar går det fortsatt tungt för hela printkategorin. Under mars månad minskade medieinvesteringarna i dagspress storstad med 17 procent, dagspress landsort 15 procent, populärpress med 18,1 procent och fackpress med hela 25,1 procent.

Även bio (-10,9 procent) och online display (-6,7 procent) backade.

– Inom de digitala kanalerna verkar nu ökningen mattas av. De totala köpen digitalt ökar endast med 2,1 procent i mars, och har under Q1 endast tagit marginella marknadsandelar. Däremot flyttar investeringarna inom de digitala kanalerna - traditionell displayannonsering minskar till förmån för online video och sociala medier. Kvällspressen ökar för andra månaden i rad, och har något överraskande ökat med över 10 procent under det första kvartalet, vilket alltså inte enbart är drivet av OS. Dystrare är det för övriga printkategorier där minskningen av investeringarna accelererar i mars, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.



Dela sidan: