Dela sidan:

Som brukligt har valet och de olika aktörernas sätt att kommunicera i samband med det redan rört upp känslor på respektive sida. Moderaterna i Göteborg anklagades bland annat för att svartmåla staden medan LO kritiserats för att ljuga i sin kampanjfilm.

Den här gången riktas kritiken mot den av Svenskt Näringsliv finansierade Facebooksidan "Skattefakta". Sidan har omkring 17 000 och riktar med hjälp av memes och glirningar udden mot höga skatter och de rödgröna.

Tidigare i år postade Facebooksidan en bild med en gråtande familj framför en gravsten. Inflikt i bilden är finansminister Magdalena Andersson (S) med den tillhörande pratbubblan "Jo, men han hade pengar", det rapporterar Aftonbladet. Inlägget anspelar på att regeringen föreslagit en ny arvsskatt.

Inlägget har fått cirka 3 000 delningar och 5 000 reaktioner.

Bilden har kritiserats av bland annat Fredrik Olovsson (S), ordförande i riksdagens finansutskott.

Svenskt Näringsliv har sedan Aftonbladet kontaktade dem tagit bort bilden.

– Man måste kunna paketera den här typen av fakta så att det väcker engagemang. Och det gör det, det är därför vi gör på det här viset, säger Peter Isling, presschef på Svenskt Näringsliv.

Zuckerbergs vittnesmål inför kongressen

Under dagen kommer Mark Zuckerberg för första gången att vittna inför den amerikanska kongressen med anledning av hur bolaget hanterar den data man samlar in om sina användare. Nu har kongressen valt att offentliggöra Zuckerbergs vittnesmål.

I vittnesmålet säger Facebook-vd:n att det är hans eget misstag att plattformen det senaste året använts till bland annat falska nyheter, hatpropaganda och utländsk inblandning i olika val.

"Vi tog inte ett tillräckligt brett ansvar och det var ett stort misstag. Det var mitt misstag och jag ber om ursäkt."

Så ser du Zuckerberg vittna i kongressen

För den som är nyfiken att se hur Mark Zuckerberg klarar sig i den amerikanska kongressen kan man titta på en livestream från vittnesmålet här. Sändningen börjar klockan 20.15 i kväll svensk tid.

Facebookanställda anser att CA-skandalen är en tidningsanka

Bland branschkunniga har det sedan Cambridge Analytica-skandalen briserade rått den debatt om hur allvarlig händelsen egentligen är, och hur nyvaket många obekanta med datainsamling reagerade på nyheterna. Nu rapporterar Wall Street Journal om att personer inom Facebook anser sig orättvist behandlade av medier och att hela skandalen är något av en tidningsanka. 

Precis som bolagets vd Mark Zuckerberg säger de anonyma anställda att sättet Cambridge Analytica kunde tillskansa sig datan berodde på inkompetens från Facebooks sida, men att de aldrig haft något ont uppsåt.

P&G lanserar ny byrå – lockar talanger från konkurrerande byråer

Den nya byrån, fortfarande namnlös, kommer att ledas av ledande personer från bland annat Saatchi & Saatchi, Grey, Hearts & Science. De tre nämnda byråerna ägs av Publicis Groupe, WPP respektive Omnicom, det rapporterar AdWeek.

Till Adweek säger man att byrån ska präglas av en "people first"-inställning och ta fram kommunikation likt den hyllade Super Bowl-kampanjen "Its a Tide ad".

– Se det som en interaktiv byrå med huvudfokus på människor. Vårt mål är att talanger från den kreativa-, kund-, planning- och mediesidan ska fogas samman på ett så bra sätt som möjligt för att ta fram den mest kreativa kommunikationen som möjligt, berättade Marc Pritchard, chief brand officer på P&G under ett föredrag på 4A.


Dela sidan: