Dela sidan:

I siffror har Kurppa Hosks omsättning ökat från 21,3 miljoner kronor 2016 till 39,3 miljoner kronor i fjol, vilket motsvarar en tillväxt på närmare 84 procent. Under samma period ökade resultatet från 0,7 till 8,6 miljoner kronor.

– Vi tror att det beror på en kombination av flera saker. Dels har vi en produkt som konsekvent är bra. Man känner tydligt igen Kurppa Hosks designspråk, säger business directorn Martin Stenberg, och fortsätter:

– Samtidigt har design överlag blivit mer accepterat som verktyg, mycket tack vare Apple. I dag använder fler kunder design för att förklara komplexa strategier utvecklade av exempelvis managementkonsulter. Man använder design både internt och externt i högre omfattning.

I det senaste bokslutet, som ännu inte är offentligt, nämns förnyat förtroende från kunder som Armani, H&M, SEB och Tele2 samt flera nya kunder inom livsstil, e-handel, fintech och dagligvaruhandel som inte är specificerade. Under 2017 har man också utvecklat och implementerat Intrum, som är ett resultat av samgåendet mellan Intrum Justitia och Lindorff.

– Fler kunder har fått upp ögonen för att vi kan business design. Vi har fått förtroendet att vara mer strategiska och ta fram varumärken, strategier, produkter, tjänster och jobba med UX och UI.

I början av 2018 har Kurppa Hosk etablerat sig i New York. Sedan tidigare jobbar man med kunderna Estée Lauder och Pinterest. Planen är att dels kunna serva dem bättre och dels locka till sig fler internationella uppdrag.

– Ambitionen är att driva Kurppa Hosk på en global skala. Det har vi gjort från start, då vårt första uppdrag var ett globalt sådant för Tele2, men nu vill vi växla upp ytterligare, säger Martin Stenberg.

Två personer är på plats i New York och byrån har skaffat sig en lokal.

– Vi har ett team härifrån Stockholm som flyger fram och tillbaka. Det rimliga sättet att växa som en mindre independentbyrå är att se var efterfrågan finns och sen etablera ett team. Det som sker det närmaste månaderna är att vi startar upp projekten som vi har signat och rekryterar designers, projektledare och strateger i New York.

De har börjat på Kurppa Hosk sedan augusti 2017:
Martin Stenberg - Business Direcor
Erik Meilgaard - Designer
Jonas Heller - Strategic Project Manager
Jakob Smedhage - Designer
Caroline Evald Bundgaard - Account Manager
Daniel Lindqvist - Designer
Chloë Moriceau - Designer
Camilla Axengaard - Account Manager
Ingrid Widing - Account Manager
Lisa Forsberg - CFO
Zoey Tsoplea - Communications Manager
Andreas Kåreby - Strategic Manager
Lina Lindberg - Designer
Athanasios Lazogkas - Designer
Anna Webster - Designer
Håkan Ullberg - Designer
Alexander Kouznetsov - Managing Director | New York



Dela sidan: