Dela sidan:

Resumé publicerade nyligen artikelseriern "Den stressade branschen" under vinjetten #baramänniska. Faktum är att ohälsosam stress och sjukskrivningar för utbrändhet har ökat lavinartat de senaste åren. Och kommunikationsbranschen ligger i botten när det gäller det förebyggande arbetet. 

Nu släpper Unionen kampanjen "Reclaim the break" för att hålla igång samtalet kring problemet.
– Stress är den enskilt viktigaste frågan för privatanställda tjänstemän och med kampanjen Reclaim the Break vill Unionen få upp behovet av återhämtning på dagordningen. Det handlar både om chefernas ansvar men också vad fackligt förtroendevalda kan göra för att bidra till att den upplevda jobbstressen minskar, säger Anna Erhardt, sektionschef för Opinion och PR på Unionen, i en kommentar.

Kampanjen kretsar kring det digitala testet Jag har aldrig där du kan ta reda på vilken stresstyp just du är. Med resultatet följer en checklista med åtgärder på vad du och din arbetsgivare kan göra för att förbättra situationen.
– Stress är en arbetsmiljöfråga och därmed har du rättigheter. Unionen har länge haft frågan högt upp på dagordningen men nu växlar vi upp insatserna ytterligare mot den skadliga jobbstressen som idag präglar för många arbetsplatser, säger Anna Erhardt.

Byrån bakom kampanjen är Reform Act.


Dela sidan: