Dela sidan:

Det var under dragningen "An internet for Everyone" som Aral Balkan, cyberrättsaktivist och grundare av den sociala plattformen Heartbeat, ifrågasatte jättarnas datalagring av människors internetbeteende.

Han menar att ett internet som startade som något demokratiskt som var till för alla, har kommit att istället bli något som kontrolleras av staten och stora företag som utnyttjar människor för ekonomiska och politiska mål.

Aral Balkan inledde med att ställa sig frågan vem man egentligen kan lita på på internet och kritiserade att stora digitala företagsledare blivit till hjältar i vår tid.

– Varje gång Mark Zuckerberg ber om ursäkt blåser stormen över. Vi förlåter det. Men nu är smekmånaden över. Adtech är över. Det kommer inte att blåsa över den här gången. Och försök inte säga att ni fixar problemen. Det var ni som startade dem. Datainsamling tillhör er kärnaffär. Ni försöker bara utnyttja er prominenta ställning för att äga frågan. Det är bara en pr-maskin, sa Aral Balkan från scen.

Han syftar naturligtvis på Cambridge Analytica-skandalen och debatten den skapat kring datainsamling.

Google, som för övrigt är en av sponsorerna till NextM, fick sig också en smocka.

– Google står därnere, vi kan hälsa sen. De är överallt, som en cancer du inte kommer ifrån. De trackar allt – till och med var du befinner dig hela tiden, sa Aral Balkan och fortsatte sedan:

– Vad håller vi på med? Är det här en värld vi vill leva i? Vi bygger smarta klockor – till och med smarta städer. Men vem är det som blir smartare, egentligen? Är det du, staten eller företagen?

Vidare uppmanade han människor att tänka till kring datainsamling. Att man inte ska falla för ett "fint äpple", utan se det "ruttna kärnhuset" som finns i mitten av äpplet. Han exemplifierade med att om man har tillräckligt mycket data om en statyett kan man på nolltid skapa en kopia av den genom en 3D-printer.

– Tänk då på vad jag kan göra om jag har tillräckligt mycket data om dig. Jag kan fullkomligt äga dig.

Aral Balkan uppmanade även anställda på Google och Facebook att överge företagen eftersom de, menar han, "säljer människor" och inte produkter.

– Vi säger till våra barn att de aldrig ska ta emot godis från främlingar, som vuxen ska man inte heller ta emot godis från bolagen i Silicon Valley.

Resumé har bett Google och Facebook att komma med en replik. Båda har valt att avböja.



Dela sidan: