Dela sidan:

Idén om en halsduk sydd med samma material som luftfiltret Ultramare för att undvika spridning av virusinfektioner fick stor medial spridning och nästa vecka har reklambyrån Milk och luftfilterföretaget chansen att knipa ett guldägg i kategorin "aktivering".

I dagarna lanserar Ultramare en ny kampanj där de vill hjälpa Donald Trump att ta smartare beslut. Detta genom att försöka sponsra honom med luftfilter. Milks copywriter Anders Malm förklarar aktiveringen "Bad Air Day":

– Dålig luft på kontoret sänker förmågan att tänka klart med 10 procent. Att döma av Trumps beslut kanske nya luftfilter kan vara en lösning på en del av de dumma grejer han säger och gör.

I Bad Air Day försöker byrån kommunicera erbjudandet om gratis luftfilter till Donald Trump genom att tweeta till honom i olika medier. Bland annat i form av prerolls till golfvideos, adwords, i fysiska brev, på Twitter från @realUltramare, i ett öppet brev på Youtube samt genom en kampanjsajt.

– Vi har genom hela kampanjen försökt nå Trump via hans favoritmedia Twitter. Till sist åkte vi till Washington och twittrade på sandwich boards och på mobila billboards som körde runt utanför Vita Huset och Capitolium, säger Niklas Olovsson art director på Milk i en kommentar.

Ultramare kallar sig för en utmanare i branschen istället för att medverka på branschens stora mässa Nordbygg gör man i år  valet att fokuser på Vita Huset för att föra fram produktfördelarna och samtidigt uppmärksamma hur viktigt ett luftfilter kan vara i livet. En tanke som kanske inte far genom huvudet varje dag.

Arbetsgrupp:

Operativ projektledare: Björn Lind
Art director: Niklas Olovsson
Copywriter: Anders Malm
Strategisk projektledare: Anna Reynold
Regissör: Alexander Toma
Fotograf: Fredrik Sellergren
PR: Obeya



Dela sidan: