Dela sidan:

Med Thomas Peterssohn som koncernchef sjösatte Mittmedia en strategi för digital omställning som var mer offensiv än alla andra mediehus i Sverige. Men de digitala intäkterna släpade efter och sommaren 2016 bytte lokaltidningskoncernen ledning efter en öppen konflikt. Sedan dess har Mittmedia haft svårt att få ordentlig fart på de digitala intäkterna. Men första kvartalet 2018 kanske kan bli en brytpunkt.

Koncernens digitala intäkter ökade med 31 procent, inklusive riksintäkter från annonsförsäljningen. De lokala digitala intäkterna ökade med 40 procent och uppgick till 42 miljoner kronor. Med det anser koncernchefen Per Bowallius att Mittmedia ligger i linje med det digitala intäktsmålet för helåret 2018 på 239 miljoner kronor. 

– Mittmedias målmedvetna digitala satsning har gett resultat. Efter flera års investeringar i både egen utveckling av plattformar och ökad kunskap om digital marknadsföring är det oerhört glädjande när vi ser resultatet för första kvartalet. En arbetsinsats som vi inom Mittmedia känner oss mycket stolta över, säger Per Bowallius i ett uttalande.

De totala lokala digitala annonsintäkterna ökade med 22 procent, och tillväxten har stegrats varje månad: med 6 procent i januari, 21 procent i februari och 33 procent i mars.

Uppdelat per kategori redovisar Mittmedia följande utveckling för digitala annonsintäkter:
- Lokal display: +39% (jmf Q1 2017)
- Lokal sök/socialt: +32% (jmf Q1 2017)
- Lokal native: +511% (jmf Q1 2017)
- Platsannonser/rekrytering: –21% (jmf Q1 2017)
- Digital riksförsäljning: +4% (jmf Q1 2017)

De digitala läsarintäkterna fortsätter också att öka. Antalet helt digitala kunder ökade med 13 procent till 60 397 under första kvartalet.

Mittmedias digitala intäkter lyckas dock inte kompensera tappet i printaffären som sker i en snabb takt. Men efter första kvartalet har börjar vissa av Mittmedias regioner närma sig målet. Södertälje ligger bäst till här och väger under Q1 upp 87% av printtappet med ökade digitala intäkter.

Under 2017 minskade Mittmedias intäkter med 162 miljoner kronor. Här stod de digitala intäkterna för 11 procent av den totala omsättningen. Lokaltidningskoncernen har också, liksom de flesta svenska mediehus, haft problem med avhoppade digitala prenumeranter, så kallad churn. Rörelseresultat blev 40 miljoner kronor, en halvering jämfört med året dessförinnan. 

 


Dela sidan: