Dela sidan:

Håll med om att det är rätt mycket kaos på mediehimlen nu med nya teknologier som formar den framtida konsumenten. Hur gör vi? Var börjar vi? Vår relation med maskinerna är komplex och det blir inte lättare.

Sophie Hackford, tidigare Wired-journalist och med den avundsvärda titeln ”futurist” försökte förklara just nyttan av maskinerna för publiken på GroupM:s event NextM under torsdagen. 

– Teknologin är inte neutral, inte passiv. Det är något du måste dyka in i. Var du än är i detta spektrum, kommer du att förhandla med maskiner i framtiden, sa hon från scen.

AI har funnits i 60 år, men det har gått långsamt framåt från att förstå till att ta beslut med hjälp av data.

– Tidigare sa vi vad AI skulle göra. Idag kan de lära sig av sig själva och är till och med bättre än oss. De utför tasks. AI hjälper oss hitta saker vi inte visste. Vi pratar klimatförändringar, sjukdomar, osv.

Vad ser då Sophie Hackford skapas med hjälp av maskinerna? Hon pekar framför allt på spännande saker i Kina, som är ett av de länder som satsar hundratals miljarder på att ta ledning i AI-utvecklingen. Face++, som tar hjälp av AI för ansiktsigenkänning, har till exempel rankats till ett av världens smartare bolag.

För att få en insyn kring hur kraftfulla Kina är: det tog kinesiska myndigheter endast sju minuter att lokalisera och hitta BBC:s reporter John Sudworth när de använde sin drönarkamera och ansiktsigenkänningsteknologi.

­– Detta innebär att du kan se exakt vem det är, du kan hitta terrorister, professionella pokerspelare, eller vem som.

Och det finns mer.

– NASA använder det för automation. KFC ger dig menyförslag baserade på ditt ansikte. Självkörande bilar är massiva datakällor, berättar Sophie Hackford.

Men utmaningarna med maskinerna är stora. De kan till exempel misslyckas med uppgifter där människor aldrig skulle misslyckas – som att öppna en dörr.

Dessutom är experter på AI inte nödvändigtvis experter på människor.

– De måste börja prata med varandra. Vi måste ta oss över de mänskliga utmaningarna, till exempel är religion jätteviktigt i stora delar av världen.

Säkerhetsfrågan är en annan grej.

– Det är roligare att bygga det kreativa, men inte lika kul vad gäller säkerheten. Vi tänker även på integritetsfrågan. Google kommer till exempel lansera en kamera som automatiskt tar bilder i ditt hem.

Sophie Hackford pratade även om hur upplevelsen i VR kommer automatiseras.

– Virtuella wearables är min favorit. Vi kommer skriva med ögonen och shoppa genom att scanna och plocka upp. Vi kommer spendera pengar på virtuella assets – inte ens riktiga saker. I World of Warcraft till exempel är detta redan enormt.

– Allt kommer bli som en 3D-Instagram, det är min gissning, avslutade hon.

Sophie Hackfords tips:
- Pusha er själva kreativt och tänk inte bara på vad som är möjligt utan vad vi faktiskt strävar efter.
- Experimentera, ingen har de rätta svaren.
- Titta väldigt brett. Utmaningarna kommer inte från de du tror. Kolla på andra länder och företag, i bland annat Ukraina, Kina och Turkiet. Väst äger inte denna frågan.


Dela sidan: