Dela sidan:

I likhet med många andra mediebolag har Aller media sedan ett par år tillbaka drivit ett helt nytt affärsområde inom data. Syftet med Refinery, som affärsområdet heter, är att genom dataanalys generera nya kundinsikter. 

Johan Lindgren, som har flera års erfarenhet av kvantitativ analys inom värdepappershandel samt datastrategi på Aller media, är sedan september 2017 den svenska avdelningens analyschef. 

– Ryggraden i verksamheten är den data vi utvinner online. Informationen bygger på vår ’monitorering’ av intressena hos användarna som besöker våra hemsidor. Till exempel: om en förstagångsbesökare läser en enstaka artikel om Zlatan, där han bär en skinnjacka och berättar om tiden i fotbollsklubben PSG, så är den artikeln taggad med termerna Zlatan, PSG och skinnjacka. Läsarens får då en motsvarande intresseprofil. Sedan byggs den på, beroende på hur personen surfar vidare. Det rör sig även om demografisk information, säger Johan Lindgren.

– Att samla in den här sortens data är egentligen inget nytt. Man har kunnat köpa liknande segment i trubbigare form även innan. Skillnaden är att det här är mer precist – att det är en totalundersökning med renodlade intressen. Jag vill dock understryka att det här inte handlar om att samla information om enskilda personer, utan kluster och statistik. Vi bygger allt GDPR-compliant. 

Resultaten används såväl internt som externt och genomsyrar bland annat Aller medias data, - analys och annonsaffär. I de enklaste fall kan informationen användas för en mer träffsäker annonsering. Men den kan även leda till nya strategiska samarbetspartners – som i fallet med en biltillverkare i Finland. 

– De hade en förutbestämd uppfattning om vilka kunder som var intresserade av deras privatleasing-produkt, nämligen yngre medelåldersmän som gillar bilar. De ville att Aller media i Finland skulle göra en riktad kampanj mot målgruppen ifråga. Men istället körde man en oriktad kampanj – och baserat på resultaten från den kunde man se att det inte alls var de man trodde som konverterade, utan istället medelålderskvinnor som bodde i urbana områden och hade god ekonomi. Tack vare vår egen monitorering av vårt befintliga nätverk upptäckte vi ett helt nytt och outnyttjat segment, och kunde därmed välgrundat beskriva för tillverkaren i vilken målgrupp effekten var som bäst. 

I just Finland, där affärsområdet grundades, har metoden fallit väl ut och resulterat i flera nya strategiska samarbeten. För svensk del har man bara varit online med dataaffären i två månader. Refinery utvecklas i hela Norden. 

Johan Lindgren berättar om Allers arbete med datadriven kundinsikt på Nordic Media Insights den 12-13 juni. Läs mer om konferensen och säkra din biljett här.



Dela sidan: