Dela sidan:

Sedan 2016 har Klarna gjort en varumärkesresa tillsammans med Nord DDB. I stället för att profilera sig som techbolag brukar, kommunicerar Klarna mer som ett livsstilsvarumärke. Det globala reklamkonceptet "Smooooth" har ständigt uppdaterats med nya överraskande konstiga scener som fått internationellt genomslag.

Konceptet lanserades med en fisk som åker rutschkana, en hundliknande varelse som simmar och en ost hyvlas, hyvlas och hyvlas utan slut. I dag släpps reklamfilmen "Smoooth Bass" på sociala medier. I filmen ses en halvnaken man som låter sin mage träffas av ljudvågor från högtalarna vilket skapar mjuka rörelser över hela hans kropp.

– Man kan väl säga att vi fortsätter utforska känslan av Smoooth där vi med alla till buds stående medel försöker få denna känsla att pressas genom rutan och in i mottagarens sinne och kropp. Den här gången utforskar vi förhållandet mellan ljud och hud, säger Martin Lundgren copywriter på NORD DDB.

Klarnas marknadschef David Sandström var vd för DDB när "Smooth" lanserades för drygt två år sedan och klev in i den ledande rollen på betalbolaget under fjolåret. 

– I den här filmen fortsätter testa vilka olika känslor vi kan förmedla i kommunikationen kring vårt kundlöfte i stället för att prata om produktfördelar. Här gör vi det med hjälp av en man som möter ljudvågor med magen. Ett nytt sätt att illustrera att det känns smidigt. Tanken är att konsumenten ska se filmen, gilla känslan och därefter förhoppningsvis bli nyfiken på produkterna. Väl i vårt ekosystemet kan vi berätta mer, säger han till Resumé. 

Enligt David Sandström har Klarna lagt tyngdpunkten av kanalstrategin socialt och i egna kanaler där bolaget kommer att dra nytta av samtliga kontaktytor mot användarna. Genom att väcka intresse för filmen kan uppmärksamheten hjälpa Klarna när betalbolagets nya app lanseras inom kort. 

– Genom att bygga försöker göra oss så lite beroende av köpta medier som möjligt. Det går också hand i hand med att kampanjen är utformad utifrån en internationell kontext där vi hela tiden söker en universell känsla. 

Filmen kommer gå att live på tv den 23 april men publicerades på Youtube i dag. 

Och genom GIF:ar på på sociala medier. Se giffarna här:

Nedan ser ni den senaste reklamfilmen "Smoooth Bass" och därefter ett sammandrag med höjdpunkter från "Smooth"-konceptet hittills. 



Arbetsgrupp

Klarna
Product & Brand Marketing Manager: Martina Brynielsson
B2C & Brand Marketing Manager: Jasmine Riahi
Senior Visual designer: Camilla Birkström
Director Marketing: Martin Wassborn
Chief Marketing Officer: David Sandström
Director Marketing Nordics: Christian Cabau
Marketing Manager: Emelie Karlsson
Senior Manager PR & Communications: Johanna Nyman
VP Marketing: Daniel Jontén

Nord DDB
ECD: Andreas Dahlqvist, Nord DDB
Creative Directors: Olle Langseth, Fredrik Simonsson
Creatives: Tomas Granat, Martin Lundgren, Nord DDB
Agency Producer: Mattias Bengtsson, House Agency
Account Manager: Linda Bryttmar, Nord DDB
Account Director: Roshanak Fatahian, Nord DDB
Business Director: Annica Smith, Nord DDB
Director: Perlorian Brothers
Production Company: MJZ
3d and visual effects: Important Looking Pirates
Sound design: Redpipe
PR: Susanne Johansson, Nord DDB
Social Media: Anna Olivemark, Emina Hurtic, Nord DDB
Online: Robert Eskekärr
Music: Malcolm Pardon, DeadMono Music

Mediabyrå: Axel Wikner, Per Jönsson, OMD



Dela sidan: