Dela sidan:

Telia är en av Sveriges största annonsörer. Sedan mer än 15 år tillbaka har de anlitat MEC (numera Wavemaker) som mediebyrå. Teleoperatören har varit en av byråns absolut största uppdragsgivare.

Telia har tidigare vid några tillfällen konkurrensutsatt samarbetet, men då valt att fortsätta jobba med Group M-byrån. Men inte den här gången.

Efter en omfattande pitch har de valt att istället skriva avtal med Carat som är en del av Dentsu Aegis. 

Varför har ni bytt och varför föll valet på carat?
– Vi är på vår största förändringsresa någonsin för att bli ett enklare och modernare Telia. Det innebär att vi kontinuerligt utvärderar hur och på vilket sätt vi kommunicerar, säger Anne Gro Gulla, marknadschef på Telia och fortsätter:

– Vi har haft ett långt och framgångsrikt samarbete med Wavemaker, men har bestämt oss för att det är rätt timing för ett byte av byrå för Telias varumärke. Carat har visat på en stark strategisk förståelse för vår förändringsresa att bli ännu mera data- och insiktsdriven i vår kommunikation. Under pitchen har de visat på ett bra helhetstänk genom alla kundsegment, kategorier och kanaler. Vi fortsätter vårt samarbete med Wavemaker genom vårt varumärke Halebop.

Hur har upphandlingen gått till – regelrätt eller har ni valt direkt?

– Vi har följt vårt ordinarie regelverk och utvärderat flertalet byråer, avslutar Anne Gro Gulla.



Dela sidan: