Dela sidan:

Sir Martin Sorrell lämnar WPP...

För ungefär två veckor sedan kom nyheten att en av byråvärldens mäktigaste personer, WPP:s grundare och ägare Sir Martin Sorrell, var föremål för en intern utredning efter att ha misstänkts för olämpligt beteende och missbruk av företagets tillgångar. Exakt vad det olämpliga beteendet har bestått i har inte rapporterats.

Nu är det klart att Sorrell lämnar det livsverk han de senaste 33 åren varit vd för. WPP har i dag omkring 200 000 anställda och omsatte 2016 162 miljarder kronor.

"Sir Martin har varit den drivande kraften bakom WPP:s resa till att bli den globala ledaren inom marknadstjänster. Under den här tiden har bolaget drivits framgångsrikt eftersom man har värdesatt och tagit väl hand om fantastiska medarbetare på varje nivå. både inom och utom ledande positioner. Å styrelsens vägnar vill jag understryka dessa framgångar och tacka Sir Martin för hans engagemang i bolaget de tre senaste decennierna" säger styrelseordföranden Roberto Quanta i ett uttalande.

Det senaste året har varit tufft för WPP vars aktievärde sjunkit med omkring 25 procent och bolaget räknar inte med någon tillväxt under 2018.

Under en övergångsperiod kommer Wundermans vd Mark Read tillsammans med WPP:s Europachef Andrew Scott ta över som COO. Det har tidigare spekulerats i om någon av dem skulle komma att ta över Sorrells position.

... och spekulationerna om byrånätverkets framtid har redan inletts

Som Resumé tidigare rapporterat har det från vissa håll, däribland från investerare, rests frågetecken kring hur väl föreberett WPP är på ett liv utan Sir Martin Sorrell som med järnhand styrt bolaget sedan 1985. Enligt uppgifter till AdAge har WPP:s styrelse och investerare kritiserat vad de anser är en organisation alldeles för uppdelad i silos och att byråerna i nätverket inte samarbetetade på ett bra sätt. 

Campaignskribenten Jeremy Lee har tidigare spekulerat i om nätverket kan komma att styckas upp i separata delar.

De tog hem Guldspadarna

Under lördagskvällen delades Guldspaden ut till det gångna årets bästa grävande journalistik ut av Föreningen Grävande journalister.

Vinnarna var:

Bok: Nätverket - Södertäljemaffians uppgång och fall av Baris Kayhan.

Nytänkare: Cykelbuden - Sveriges första live-wallraff av Erik Wisterberg och Jon Mauno Pettersson på Breakit. 

Magasin: Mörkade risker kärnavfallm - Kerstin Lundell.

Mindre dagstidning: Trollfabriken av Mathias Ståhle.

Storstadstidning: IT-skandalen på Transportstyrelsen av Kristoffer Örstadius och Mikael Holmström på Dagens Nyheter.

Etermedia lokal: Skönhetsgranskningen av Valeria Helander på SVT Nyheter Väst.

Etermedia Riks: Fallet Kevin av Johannes Hallbom, Jakob Larsson, Anna Nordbeck, Dan Josefsson, Johan Bjerkner, Emil Engerdahl och Lars Granestrand på SVT Dokument Inifrån.

Instagram låter användarna ladda ned data

Precis som på Facebook ska nu Instagrams användare kunna ladda ned en samlad dataprofil med all den data de delat med sig av på plattformen, det rapporterar The Drum.

Många ser den nya funktionen som en reaktion på det blåsväder Facebook varit inne i efter avslöjandet kring Cambridge Analytica. Funktionen ska även underlätta för Facebook och Instagram att anpassa sig till de nya GDPR-reglerna.

Ökad trollaktivitet efter missilanfall mot Syrien

Under helgen genomförde USA, Frankrike och Storbritannien ett gemensamt missilanfall mot syriska utvecklingscentrum för kemvapen. Attacken, som fick stöd av många internationella organisationer, kom efter att den syriska regeringen misstänks stå bakom ett kemvapenanfall mot staden Ghouta. 

Efter missilanfallen ska ryska nättroll ha ökat sin aktivitet med 2000 procent, det säger Pentagons talesperson Dana White till Time. Ryssland är allierade till Syrien. Dana White kunde inte förklara hur man kommit fram till siffran. Aktiviteten ska till stor del ha bestått i spridningen av desinformation.

In-app-köp ökar kraftigt

Enligt en ny rapport från det amerikanska analysföretaget Sensor Tower har de amerikanska iPhone-användarnas in-app-köp ökat med 23 procent sedan 2016, det rapporterar Techcrunch. Den största delen av in-app-köpen sker i spelappar där spelare bland annat köper så kallade "skins" och andra uppgraderingar till sina karaktärer. Den största ökningen stod dock underhållningsapparna för, en utveckling analytiker kopplar till den ökande streamingmarknaden.



Dela sidan: