Dela sidan:

"Ja, men vad ska vi göra – kvotera?"
Frågan kommer från en vd för en digital byrå. Alla medarbetare på företagets medarbetarsida är vita och vi i klassen har precis frågat hur han tänker kring mångfald, med tanke på att en tredjedel av Sveriges befolkning har rötter från andra länder. Jag vill svara på frågan, men vd:n byter samtalsämne i samma mening som han ställer den och ämnet är passerat.

Vi läser till digitala strateger/kreatörer på Berghs och ska snart kliva ut på en arbetsmarknad där digitala kompetenser ofta toppar listan över vad byråer vill och behöver anställa. Men frågan är vem de vill anställa?

Ett enkelt svep över byråers medarbetarsidor ger en fingervisning. En sådan sida säger naturligtvis inte allt, men för oss studenter med en ljus arbetsmarknad framför oss är första intrycket viktigt. Vi på Berghs har matats med budskapet om att mångfald leder till bättre dynamik i arbetsgrupper och därmed bättre kommunikation – så om vi tittar på de bästa – borde inte de också ha störst etnisk mångfald bland medarbetarna?

Jag kikade på samtliga byråer som kom top tre i Årets Byrå 2018. Totalt 32 av 44 har bilder på medarbetare på sina hemsidor, och resultatet gjorde mig mörkrädd. Jag kan inte annat än undra om byråerna själva bokstavligt är mörkrädda. Endast sex procent såg ut att ha utomeuropeiskt ursprung vilket ger ett medelvärde på drygt två medarbetare per byrå – och då hade vissa byråer riktigt många medarbetare.

Det här är naturligtvis ingen vetenskaplig undersökning – men ger ändå en fingervisning och en tydlig heads up på att byråer måste lyfta blicken vid rekrytering. Inte bara för att mångfald skapar bättre kommunikation utan för att framtidens talanger vill jobba på medvetna arbetsplatser. Här är ett par citat från andra i min klass:

Madelaine Zetterström, studerar till digital strateg:
"Etnisk mångfald är en hygienfaktor för mig när jag letar arbetsgivare. Många byråer är duktiga på att prata om att vara inkluderande och skapa diversifierade team, men som kommunikatörer har vi alla lärt oss att glasera en bajskorv och tyvärr är frågan (bevisligen) fortfarande ett särintresse hos de flesta. Mycket snack, liten verkstad – och att delta i SthlmOp samt vinna priser för syftesdriven kommunikation räcker inte för att övertyga mig. Vi gnäller ofta på tröga kunder, men att börja med att förändra oss själva verkar vara en insikt som gått de mest prisbelönta kreatörerna förbi. Jag vill ha en bred representation och ledare som jag kan identifiera mig med, inte undanflykter och långsiktiga mål. Om en behöver extra muskler för att driva denna förändring går det alltid att be om hjälp. Det finns många duktiga aktörer därute - The Social Few till exempel."

Carina Ortiz, studerar till digital kreatör:
"Representation och etnisk mångfald är jätteviktigt för mig när jag väljer arbetsplats. Byråer måste vakna och bli mer medvetna om de strukturer som finns i samhället, och framförallt fatta hur de kan bidra till att motverka dem. För att göra det krävs att de vågar ifrågasätta sin egen världsbild – och ett sätt är just att ha större etnisk mångfald i arbetsstyrkan. Vi behöver fler förebilder och exempel på att det går att arbeta i mediebranschen även om en inte är vit. En arbetsplats som har förstått det lockar mig."

Ibland måste vi prata hudfärg, som Rättviseförmedlingens Seher Yilmaz skrev för flera år sedan. För att mediebranshen, liksom styrelser, består av personer med talföreträde och därmed makt. Och det finns alltför många nutida exempel, som HM:s tröja eller Gina Tricots bomullsarbetare, på kommunikation som har gått riktigt snett. De skulle med stor sannolikhet inte ha sett dagens ljus om inte majoriteter av de anställda var just ljusa.

Och glöm kvotering, jag har hört det ordet så många gånger i diskussioner kring mångfald och rekrytering och det skaver i mina öron varje gång. Byråer behöver inte kvotera – bara öppna ögonen och sluta fikarekrytera eller välja någon från kontaktnätet. Rättviseförmedlingen, The Social Few, TNG – det finns en uppsjö aktörer som kan stötta. Våga göra den där extra ansträngningen och det kommer löna sig – inte minst för att slippa skämmas när framtidens arbetstagare kollar in er på internet.

Nathalie Borgman
Studerar till digital strateg på Berghs



Dela sidan: