Dela sidan:

Leonardo Da Vincis Mona Lisa, Piet Mondrians mönster... och Vattenfalls två hål i väggen. Årets kampanj för Guldägget liknar framgångsrik reklam och kommunikation med framstående konst, fotografier och texter. 
– Kampanjen säger inte att konst och reklam är samma sak. Den säger att reklam i sin bästa form tar plats och påverkar samhället, precis som andra kommunikationsyttringar, säger Björn Ståhl, ecd på INGO som ligger bakom konceptet.

Insikten bakom kampanjen grundar sig i känslan som många inom branschen kanske bär på: att deras värv inte gör skillnad eller förbättrar världen på riktigt.
– Reklamare är överlag ängsliga och tycker att det man gör inte är viktigt. Folk som hoppar av branschen hyllas nästan som hjältar. Jag är trött på den inställningen. Det här är det bästa jobbet i världen. Man ska inte vara rädd för att ta plats.

Trots att den bara suttit uppe i några dagar har Guldäggskampanjen väckt debatt i branschen. Copywritern Fredric Thunholm som driver bloggen "Tänk på döden" har ifrågasatt budskapet som förmedlas.

"Vi är säljare som skäms för att sälja. Så vi rationaliserar och vi tar i så vi skiter ner oss. Vi jämför oss helt fräckt med Leonardo da Vinci och Christer Strömholm."Detta är konst", säger vi. "Och detta är reklam." Som vore det besläktat på något sätt, bara för att båda använder bilder. Som fanns där ett slags själslig connection" skriver han i ett inlägg.

Björn Ståhl håller inte med om påståendet att kampanjen signalerar dåligt självförtroende. 

– Det håller jag inte med om. Jag tycker den signalerar precis tvärtom – att reklam är något att vara stolt över. Det görs väldigt mycket bra reklam och kommunikation, men när man pratar om det i den allmänna debatten lyfter man nästan alltid fram de sämsta exemplen. Det är precis som om den sämsta journalistiken skulle vara representativ för all journalistik. Kampanjen påpekar att det skapas mycket bra kommunikation på byråerna runt om i landet. Jobbar man i branschen ska man kunna sträcka på sig lite när man går förbi den, säger han.

Däremot välkomnar Björn Ståhl debatten som uppstått om reklamens roll i samhället, vilket kampanjen de facto försöker lyfta.
– Engagemanget är enbart positivt och jag tycker att det förs en bra diskussion.



Dela sidan: