Dela sidan:

Med ett enda undantag har de svenska influencernätverken svårt att få affären att gå ihop. Även om de flesta befinner sig i en tillväxtfas är det anmärkningsvärt att nätverket Cure media är ensamma om att ha lämnat ett positivt bokslut.

Ett område som anses vara på gång är dock marknadsföring via så kallade microinfluencers, profiler med mindre genomslag men en trogen följarskara.

Det är precis den trenden som Malmöbaserade Boostified riktat in sig på. Genom Boostifieds plattform kan microinfluencers söka olika produktsamarbeten. Nu tar bolaget in 4,5 miljoner kronor för att inleda en satsning på den nordiska marknaden.

En av huvudinvesterarna är statliga Almi invest.

– Boostifieds digitala plattform automatiserar influencer-branschen. Den riktar in sig mot mindre influencers med färre, men mer engagerade följare. Detta ger större trovärdighet när de rekommenderar produkter, säger Jenny Strömberg, investeringsansvarig på Almi Invest, i ett pressmeddelande.


Dela sidan: