Dela sidan:

Sedan 2016 har den profilerade sportjournalisten Patrick Ekwall ett reklamsamarbete med spelbolaget Leo Vegas. Samarbetet har bland annat tagit sig uttryck i webb tv-serien Ekwall show och att Ekwalls ansikte syns i Leo Vegas externa kommunikation.

Nyligen blev han kontaktad för att spela in en reklamfilm med ICA, där även det svenska fotbollslandslagets tränare Janne Andersson och spelaren Andreas Granqvist skulle medverka. När det närmade sig inspelning fick han dock ett samtal från produktionsbolaget som berättade att det inte skulle bli något.

Svenska fotbollförbundet, vars största sponsor är Svenska Spel, ansåg nämligen att Patrick Ekwalls samarbete med Leo vegas var problematiskt.

I en Facebookpost anklagar nu den mångårige sportjournalisten Svenska spel för att detaljstyra svensk fotboll och fotbollsspelares reklamsamarbeten.

"Jag har full förståelse för att Svenska Spel vill ha del i strategiska beslut, de har länge varit svensk idrotts (och fotbollens) absolut största sponsor, de gör och har gjort mycket för svensk idrott. Jag har den största respekt för Svenska Spel och deras verksamhet. Men att ge sig ned på den här nivån och peta i småsaker?" skriver Patrick Ekwall som också ger en rad ytterligare exempel på när Svenska spel satt stopp där de ansett det funnits en konflikt. Bland annat hindrades den tidigare fotbollsspelaren Bojan Djordjic från att skriva en blogg för ett konkurrerande spelbolag då han spelade i Allsvenskan.

Allsvenskan och Svensk Elitfotboll har ett branschexklusivt avtal med Svenska spel.

Ekwall skriver även att han anser att de svenska spelarna är livegna storsponsorn Svenska spel.

Svenska Fotbollförbundets kommunikationschef Andreas Jansson menar att förfarandet är helt naturligt.

– Svenska Spel har inte haft något med beslutet att göra. Det var vi som tyckte att det var bättre att ha med någon som inte förknippas med en konkurrent till vår viktigaste partner, i en reklamfilm där vi själva medverkar. Vilket ju är ganska logiskt, och helt odramatiskt. Vi ser alltid till våra samarbetspartners intressen. Det gäller inte bara Svenska spel, säger han i ett mejl till Resumé.

Med tanke på hur vanligt det är att spelbolag finansierar olika poddar, webb tv-program och bloggar –  är det rimligt att ert samarbete med Svenska spel står i vägen för spelare och ledare att medverka i och samarbeta med dem?

– Det är inte frågan om att Svenska Spel blockerar samarbeten. De har ett avtal med oss som ger dem vissa rättigheter. Det är upp till oss att se till att vi uppfyller dessa åtaganden, säger Anders Jansson.

Den senaste tiden har det även diskuterats om Zlatan Ibrahimovic delägarskap i spelbolaget Bethard skulle hindra honom från en återkomst i landslaget. Enligt Svenska spels kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Joakim Mörnefeldt, kommer deras avtal med fotbollslandslaget inte att påverka Zlatans eventuella medverkan.

Betyder inte det att ni använder olika måttstockar för olika personer?

– Det är inte konstigare än att spelarna under landslagssamlingar förbinder sig att vara lojala med alla Svenska Fotbollsförbundets sponsorer. Till exempel att spelarna använder utrustning från förbundets sponsor Adidas vid landslagssamlingar, även om de utanför landslaget har individuella sponsorer som till exempel Nike eller Puma, säger Joakim Mörnefält i ett mejlsvar till Resumé.


Dela sidan: