Dela sidan:

Ekonomitjänsten Tink förknippas kanske främst med sin app där användare får hjälp med att få ordning på sin privatekonomi. I appen kan man bland annat se vilka av ens utgiftsområden som är allra störst och jämföra olika räntor.

Tink, som i dag har 500 000 användare, befinner sig just nu i en tillväxtfas och lanserade i höstas ett b2b-erbjudande där man licensierar sin teknik till bankpartners.

Nu lanserar man en ny visuell identitet, framtagen av Kurppa Hosk. Identiteten tar avstamp i det Tink anser vara sitt varumärkesmål – att få fler människor att slippa den finansiella ångesten kopplad till privatekonomi och istället ersätta den med lycka. Kurppa Hosk och Tink har arbetat på rebrandingen i ungefär ett år.

– Tink är en kund som tar design på största allvar, och där användarupplevelsen ger riktning till allt de gör. I deras ambition att göra din ekonomi lustfylld och enkel, etablerade de "Financial Happiness", som också blev utgångspunkt i vårt designarbete. Dessa två antagonister till ord blev tacksamma för oss att cirkulera kring då de inbjöd till visuell kamp. Tillsammans lyckades vi hitta en lösning där ordning och struktur med lätthet kan umgås med lekfullhet och det oväntade. I sin helhet tycker vi Tinks nya identitet uppvisar samma dualism där tidlösa element samsas med mer periodiska och egenartade komponenter. Opposites Attract helt enkelt, säger Kurppa Hosks Thomas Kurppa.

Med den nya profilen vill Tink spegla både den nya b2b-tjänsten men även appen som är riktad direkt mot konsument.

– Hela Tinks uppdrag handlar om att vi på ett långsiktigt sätt vill vara med och bygga en värld där folk har god relation till sin privatekonomi och känna att den jobbar för snarare än mot en. Det är inte många som tycker att ekonomi är det roligaste, varför finansiell lycka blev utgångspunkten i hela rebrandingen, säger Tinks marknadschef Livia Moore till Resumé.

Användarna består i dag till lika stora delar av kvinnor som män med huvudmålgruppen boende i storstäder mellan 20 och 35.

– Gemensamt för de här grupperna är att man i mer eller mindre utsträckning har ett behov av att hantera sin ekonomi på ett bättre sätt. För vissa handlar det om att man har behov av Tink som en ekonomiassistent medan andra har stenkoll och vill se till att man har den mest konkurrenskraftiga räntan.

Precis som Klarna har man i den grafiska identiteten valt att använda ett mer lekfullt manér i en bransch som annars brukar präglas av mer strama och återhållsamma element.

– Många upplever nog finansiell lycka som två motsatsord. För oss står finansiell för det vi försöker skapa med vår produkt med hjälp av AI och smarta sätt att ge våra användare automatiserade insikter om sin ekonomi. Lycka handlar för oss om det långsiktiga och trygga vi försöker skapa. Det ska inte vara den här kortsiktiga, pastelliga lyckan utan en mer vuxen variant. I de grafiska elementen har vi försökt arbeta in lite humor och värme samtidigt som vi behåller det sofistikerade, säger Livia Moore.

För att kunna användas inom både b2c- och b2b-marknadsföringen har Tink tillsammans med en illustratör arbetat in dynamiska och flexibla element i identiteten.

I samband med rebrandingen kommer man inom kort även att köra igång en kampanj på den svenska marknaden, framtagen av bolagets inhouseavdelning.

Se casefilmen där elementen i den nya visuella identiteten presenteras nedan.



Dela sidan: