Dela sidan:

Mars 2017. Nyheten om att Jonas Dahlquist och Johan Öhlin köper tillbaka förlusttyngda Brindfors från MullenLowe möts av glada tillrop i den svenska reklambranschen.

– Brindfors är ett fantastiskt varumärke. Sedan är det en speciell sak att vi äger 100 procent av bolaget. Entreprenörsdrömmen i mig får fart nu, sade Jonas Dahlquist i samband med nyheten. Han hade då lämnat några framgångsrika år på Starcom i Sverige bakom sig för att driva Brindfors tillsammans med Johan Öhlin som hade arbetat på byrån i åtta år innan uppköpet.

Ett år har gått och det har varit tyst kring Brindfors. Enligt Resumés uppgifter har ägarduon misslyckats med att få in de kunder som tappen av Telenor och Gevalia 2016 behövde kompenseras med. Det enda spåret under första året som svenskägd byrå är kampanjer för mindre kunder som Welcome App och DUN Minerals.

– Det ser ganska illa ut och de har tappat nästan alla kreatörer, säger en källa som Resumé har pratat med.

Samtidigt har flera namnkunniga kreatörer lämnat byrån. Bara de senaste halvåret har flera rutinerade kreatörer lämnat byrån. I dag meddelade Åkestam Holst att de värvat art directorn Patrik Reuterskiöld och i februari lämnade också den meriterade copywritern Henning Wijkmark för att bli kreatör på Prime/United Minds. Bara två i raden av flera avhopp sedan de nya ägarna tillträdde. Henning Wijkmark arbetade på Brindfors i närmare nio år och har under perioden på byrån gjort uppmärksammade jobb för Friends, Vattenfall, Magnum, Elextrolux och Friskis & Svettis.

Sedan i november förra året har Resumé försökt få en intervju med Jonas Dahlquist. Den 21 november planerades en intervju, som dock avbokades av Brindfors vd. Sedan dess har Resumé gjort flera påstötningar utan att lyckas. Någon månad efter det avbokade mötet gjordes ytterligare ett försök till intervju där Jonas Dahlquist duckade då frågorna med hänvisning till att byrån gör en omfattande omstrukturering av erbjudandet och han därför inte såg något värde i att prata.. Enligt den andra delägaren Johan Öhlin befinner sig medgrundare på utbildning hos Google.

– Vi har en plan som vi jobbar efter, säger Johan Öhlin till Resumé.

Ni har tappat flera nyckelpersoner sedan i vintras och ni har i princip inte presenterat några nya kunder sedan ni tog över. Vad består planerna i?
– Det skulle jag gärna berätta för dig, men det är något jag skulle behöva stämma av med Jonas.

Enligt uppgifter till Resumé har Jonas Dahlquist och Johan Öhlin under de senaste månaderna försökt hitta olika vägar, bland annat samarbeten med andra aktörer på den nordiska marknaden, för att lösa kapital.

I samband med uppköpet hade byrån genomlevt några tuffa år. I det sista året som nätverksbyrå landade rörelseförlusten på 13 miljoner kronor (8 MKR) och de sex senaste bokslutet för MullenLowe Brindfors innebar alltså samlade förluster på närmare 100 miljoner kronor.

Några av de medarbetare som lämnat Brindfors senaste månaderna.
Henning Wijkmark copywriter – senior creative Prime & United Minds
Patrik Reuterskiöld, art director – Åkestam Holst
Henrik Almqvist kreativ chef – art director M&C Saatchi
Rachel La Chenardière copywriter – M&C Saatchi
Anette Söderberg, originalare – Gullers Grupp
Niklas Sjöbeck copywriter – Seventy

Strateger
Susanne Johansson, pr-strateg – Nord DDB
Dan Wergelius, planner och pr-strateg –  Opinionsbildningsansvarig vid Olof Palme International Center.

Vet du mer om vad som händer på Brindfors? Hör gärna av dig! Du får vara anonym.
andreas.thorell@resume.se

 


Dela sidan: