Dela sidan:

Kronans Apotek vill nå samma procentuella utveckling på nätet även under 2018. Strategi nygger på innovation och teknik för smartare marknadsföring.  

– Eftersom AI blir alltmer sofistikerat för varje dag som går vill vi utnyttja den kraften för att förbättra både vår prestation och våra kunders shoppingupplevelse", säger Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek i ett pressmeddelande. 

Därför låter Kronans Apotek AI bli en central del av marknadsföringsmixen bland annat genom:  
AI-optimering av dynamisk annonsering med målet att  hitta fler kunder, öka konverteringen och generera mer specifika och relevanta annonser baserat på data kring användarnas beteende.

Sedan årsskiftet har satsningen förbättrat konverteringen, enligt företaget. 33 procent av konverteringarna från dynamiska annonser kommer dessutom från nya kunder. Kunder som inte har besökt företagets e-handel tidigare. 71 procent av konverteringarna skedde samma dag som annonsen visades och 96 procent inom två dagar.

Samtidigt har CPA:n  minskat med 18 procent sedan årsskiftet.

– Det känns positivt att vi har uppnått så bra resultat på kort tid och att vi levererar mer specifika och relevanta annonser för våra kunder och prospekt. Jag ser fram emot att fortsätta och vidareutveckla satsningarna på området" avslutar Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek i en kommentar.

Magnus Johansson, nordenchef Sizmek vars plattform driver annonskampanjen med hjälp av AI säger i en kommentar;

– Vi gläder oss att Kronan Apotek valt att samarbeta med oss när det gäller att utnyttja AI i sin marknadsföring. Genom att låta AI:n välja vilken produkt som skall visas i annonsen får mottagaren rätt annons och kampanjen får ett bra genomslag, säger Magnus Johansson, Nordenchef Sizmek.


Dela sidan: