Dela sidan:

Två saker:

Om DDB:s Smooth för Klarna, Forsman & Bodenfors Sweden on Airbnb för Visit Sweden och Volts försvarsfilmer "bara" får Silverägg borde nivån på årets bidrag vara hyfsat bra. I en tid när marknadsdirektörer, åtminstone Marc Pritchard, kräver mer kreativitet borde svenska byråer känna sig väl positionerade.

Teknik och strategi har självklart haft en viktig roll hos året vinnare och det är ofrånkomligt i dagens reklam. Men Guldägget prisar först och främst kreativitet.

Innovativa, smarta och halsbrytande idéer som uttrycker kundernas kommunikation till marknaden. Och det tåls att upprepas: tillväxt och lönsamhet förutsätter kreativitet. Framför allt när bruset växer till orkannivå. Storbyrån DDB blev utan Guldägg och Forsman & Bodenfors fick "nöja sig" med specialpriset Guldblick. Båda hade väldigt starka bidrag men det räckte alltså inte.

De flesta var säkert övertygade om att Åkestam Holst skulle plocka hem många av Guldäggen 2018. Men att byrån skulle ta hälften av de 14 Guldäggen är inget annat än en sensation. Carin Fredlund får gärna rätta mig men denna totala Guldäggsdominans har vi inte sett på många decennier.

Visserligen är tre Guldägg för The Humanium Metal Initiative tillsammans med systerbyrån Great Works men det förminskar knappast vinsten. Byrån fick Guldägg för fyra olika kunder och succén kan inte förklaras med bara en framgångsrik kampanj.

Det är bara att säga stort grattis till vd Petronella Panérus, kreative chefen Magnus Jakobsson och naturligtvis hela Åkestam Holst.

Men – hur ska ni gå vidare från det här?

BYRÅTOPPEN GULDÄGGET 2018
Åkestam Holst 7 guldägg och 10 silverägg*
Great Works 3 guldägg och 1 silverägg*
Uncle Unicorn, 2 Guldägg
Abby Priest, 1 Guldägg och 1 silverägg
King 1 Guldägg och 1 silverägg
Volt, 1 Guldägg och 1 silverägg
Happy F&B 1 Guldägg och 1 silverägg
Reform Act, 1 Guldägg
Jung Relations 1 Guldägg
Forsman & Bodenfors 8 silverägg
Nord DDB 5 silverägg*
M&C Saatchi 2 silverägg
Prime 1 silverägg*
Bedow 1 silverägg
Isobar 1 silverägg
Essen International 1 silverägg
AFFAIRS 1 silverägg
Open Studio Stockholm 1 silverägg
Ord & Bild 1 silverägg
Ingo 1 silverägg
TBWA 1 silverägg

*1 = Tre av Åkestams Holsts guldägg och ett silverägg delar de med Great Works för The Humanium Metal Initiative
*2= Nord DDB och Prime delar på ett silverägg för kampanjen Göra donken

Guldblick
Lars Elfman, Forsman & Bodenfors, Oatly, "London Takeover"

Guldskrift
Ida Backman, Oatly Department of Mind Control, "Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?"

Titan
De samordnade krafterna bakom Sveriges #metoo-upprop

Platinaägget
Tove Langseth, fd. Nord DDB

Här kan du läsa om alla vinnare:
Annons: Åkestam Holsts omtalade kisskampanj vinnare i annons
Audio: Åkestam Holsts inspelade könskorrigering vinner guld
Digital: Abby Priests penslar fick Guldäggets jury på fall – vinner digital
Mobilt: Gjorde Audis kod för "rattsurfare" – tar hem Guldägget i mobilt
Onlinefilm: De visade "hela Sveriges Radio" – kammar hem Guldägg
Förpackningsdesign: Efter uppförsbacken – Humanium prisas i förpackningsdesign
Identitetsdesign: Magi och fantasi – Happy F&B prisas för Göteborgsoperans identitet
Innovation: Innovation deluxe – Humanium tar guld
Integrerat: Ikeas vardagskänsla ger Åkestam Holst Guldägg
Film: Kings starka livsresa för Cancerfonden vinner Guldägg
Hantverk: Uncle Unicorns 1440 unika lokala nedslag för SR vinner i hantverk
Aktivering: Humanium – den ädlaste metallen i aktivering
Guldskrift: Oatly gjorde bästa copyn
Guldblick: F&B:s ad prisas för Oatlys kampanj
Titan: #Metoo vinner Titanpriset
PR: Jung gjorde bästa pr-kampanjen
Utomhus: Snabb utomhus sveper hem Guldägget
Kycklingstipendiet: De tar hem Kycklingstipendiet



Dela sidan: