Dela sidan:

Aktivering är en ny kategori för året i Guldägget och enligt juryn var det Åkestam Holsts och Great Works skapelse i The Humanium Metal Initiative för biståndsorganisationen som gjorde att kategorin instiftades.

Idén som går ut på att varumärken säljer produkter gjorda av nedsmälta illegala vapen har redan rönt internationell uppmärksammades av bland andra Dalai Lama och Desmond Tutu och prisades med Grand Prix i innovationskategorin under Cannes Lions förra året. Under vårvintern har de första produkterna börjat säljas.

Metallen länkar samman våldets offer, regeringar, myndigheter och varumärken med världens största lobbygrupp: konsumenterna. Varje produkt framtagen av Humanium som säljs ger ytterligare resurser tillbaka till våldets offer och IM:s arbete i de utsatta regionerna.

Silverägg i kategorin aktivering går till Åkestam Holst "Pee Ad" för IKEA, Primes jobb med Järvaveckan för The Global Village, Abby Priest och Adobe och "The Original Brushes of Edward Munch"

Juryns motivering

"Ett bidrag hjälpte oss att definiera vår egen kategori. Tack för det! Juryn fullkomligen smalt av denna kommunikativa ingenjörskonst som engagerar på snedden, bredden och ledden. När metoden är målet, då belönas den ädlaste metall med den ädlaste metall. Arbetsgruppen bakom Humanium, kom upp och ta emot ert guldägg."


Dela sidan: