Dela sidan:

Åkestam Holst har under hela 2017 imponerat med sitt kommunikationskoncept ”Där livet händer” för Ikea. Bland de senaste annonserna ser vi copy-tunga ”Glid inte isär”, utomhuskampanjen ”Ihop eller isär” och innovationsrika ”Pee ad”.

Alla har vunnit i Resumés tävling Månadens kampanj. Konceptet har även fått 100Wattaren för sin effektivitet.

Konceptet ”Där livet händer” lanserades för drygt ett och ett halvt år sedan. Det var då Ikea återvände till Ingvar Kamprads ursprungliga vision om "En bättre vardag för de många människorna". Med lyckad effekt. Nu prisas det samlade konceptet i Guldäggets kategori integrerat.

Motiveringen lyder:
”Det är få varumärken som får umgås med oss konsumenter under hela våra liv; få som helt enkelt klarar av att vara relevanta under livets alla faser. Men när ett varumärke varsamt och insiktsfullt lyckas fånga, spegla, förstå och sympatisera med alla livets alla upp- och nedgångar skapas också en äkta relation, en varaktig relation; en relation som kan vara hela livet - där livet händer. Grattis IKEA!”

Silveräggen går till Nord DDB Stockholm för sin identitet för Klarna, Åkestam Holst för ”Motrörelsen” för Norrlands Guld/Spendrups samt Forsman & Bodenfors för ”Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?” för Oatly.

Här är en av Ikeas reklamfilmer från 2017:


Dela sidan: