Dela sidan:

Cancerfondens julkampanj syftade till att skapa engagemang och få fler svenskar att bidra till cancerforskningen. I reklamfilmen, som gick upp inför julen, får vi följa en familj där pappan drabbas av cancer. Filmen tar vid under en nyårsfest, via insjuknandet och familjens tårar till vägen tillbaka under nyårsnatten nästa år

Den fyra minuter långa och känslomässigt laddade fullängdsfilmen ackompanjeras av Anna Ternheims ledmotiv "Minns det som i går" en svensk version av den klassiska nyårssången "Auld lange syne" skriven av artisten Anna Ternheim. Filmen regisserades av Sheila Johansson på Newland.

Juryns motivering:

"När A och B testerna säger att filmerna måste vara kortare, säger hjärtat någonting annat. Det går inte att bortse från att bra alltid kommer att vara bra. Och den filmen är det i alla sina 247 sekunder och stannar kvar hos oss långt mer än så. Vinnare i filmkategorin 2018; Cancerfonden och King."

Kampanjerna som belönades med silverägg:
Forsman & Bodenfors, IQ, "Charter"
Forsman & Bodenfors, IQ, "Fotboll utan fylla"
Nord DDB, Elgiganten, "Hitta din grej"
Åkestam Holst, IKEA, "Komma hem"
Volt, Försvarsmakten, "Vi låter Sverige vara ifred"

 


Dela sidan: