Dela sidan:

PROBLEM: Com Hem hade under flera år brottats med låg kundnöjdhet samt ett dåligt rykte vad gällde såväl kundtjänst, som produkt och varumärke generellt. En stor investering i produktutveckling, infrastruktur och service genomfördes och efter ett par år hade man lyckats skapa en premiumprodukt värd namnet med Sveriges snabbaste bredband och största utbud av Tv & Play – och inte minst – gott om nöjda kunder. Men allmänhetens bild av varumärket var oförändrad. Nu saknades en ny varumärkesplattform, en ny visuell identitet med ny logotyp, och ett nytt effektivt och långsiktigt kommunikationskoncept som speglade det ’nya’ Com Hem.

LÖSNING: Ett nytt, modernt, emotionellt och innovativt koncept vars främsta syfte var att göra största möjliga skillnad för varumärket och affären. Konceptet skulle fungera över tid och i alla olika kanaler. Mot såväl B2B som B2C, och Com Hems övriga målgrupper och intressenter. För att behålla igenkänning trots att vi bytte kommunikationskoncept, tonalitet, grafisk profil och logotyp samtidigt, bestämde vi oss för att bygga konceptet just runt namnet Com Hem. Ett inbjudande och uppmuntrande namn som fungerade som igenkänningsbrygga och kreativt avstamp. Genom att inte etablera några nya reklamkaraktärer utan istället vid varje kampanj visa vanliga människor av olika åldrar, kön, livsstil, etnicitet osv., kunde vi skapa relevans både över lång tid framöver. På olika sätt lever sig människorna helt in i den kraftfulla underhållning de konsumerar.

RESULTAT: Trots att vi hade räknat med att det skulle ta månader för nya konceptet att ge resultat såg vi sensationella siffror redan efter första kampanjen: obs-värde +11 % och gillande +15 %, känns nytt +22%, gör mig nyfken +17 %, pålitligt +21%, innovativt +22%, kvalitet +23 %, prisvärt +18 %. Vi såg direkt en stark affärseffekt. Redan efter första kampanjen kunde vi glädjas över: Försäljning DTV +15 %, försäljning bredband +22%. Samtidigt som den affärsviktiga churnen minskat. Resultatet för Q3 2016 blev det bästa kvartalet i Com Hems historia och slog alla förväntningar.. Antal unika konsumentkunder ökade +8 000 st till rekordnivån 900 000

MÅNAD/MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE:
April 2016 -

KANALVAL/MEDIEVAL:
TV, Bio, OLV, OOH, DOOH, Radio, Digitala Display, Print, SOME och DR/CRM

ARBETSGRUPP COM HEM:
Kundansvarig: Jonas Lundqvist och Åke Balfors

ARBETSGRUPP M&C SAATCHI:

Projektledare: Bjarte Eide och Daniel Sundin

Senior Strateg: Erika Fondin

Kreativ ledare: Alexander Elers och Linda Elers 

Design och Original: Daniel Köpman och Matilda Lindqvist

Byråproducent: Mattias Colden

Sociala Medier: Josefin Löfgren, Lycke Ramel och Arvid Klintberg

Produktion: Kristin Tysk


Dela sidan: