Dela sidan:

Amazon, The Guardian, CNN, Digiday Media, Condé Nast och Sourcepoint är några av de närmare 50 företag som medverkar under Resumés och Bonnier Business Medias konferens Nordic Media Insights den 12-13 juni. Moderator på Münchenbryggeriets stora scen blir i år Daniel Weilar, som nyligen lämnade Nyheter24-Gruppen för ett nytt liv som entreprenör och konsult.

– NMI är en plats där nordens alla medieaktörer får en chans att lära både av varandra men även av en rad prominenta talare från den internationella scenen, vilket är otroligt viktigt – inte minst nu i det fantastiskt intressanta läget mediebranschen befinner sig i, säger Daniel Weilar, och fortsätter:

– Att få frågan om att leda samtalen kring de viktigaste frågorna i branschen från scen är en stor ära och jag ser fram emot det oerhört mycket.

Vad har du för erfarenheter av att medverka på den här typen av konferenser?

– I en bransch i ständig rörelse som vår bransch är, så är det utmanande att fånga in alla nya möjligheter, trender och tillvägagångssätt som utvecklas där ute. En tvådagars kunskapsinjektion som NMI kan bli nyckeln till en affärsutveckling, en ny lösning eller en kontakt som öppnar nya dörrar till framgång. ROI är oftast väldigt hög på att investera sin tid i att lyssna, inspireras och förstärka sitt nätverk. Vi på Nyheter24-Gruppen drog oerhörd nytta av att bland annat jag var ute och träffade spännande bolag på dessa typer av konferenser.

Vilka lärdomar tar du med dig från dina många år i mediebranschen och från IAB Sverige till NMI?

– Att det är dags för oss i branschen att släppa sargen och utmana oss själva på riktigt. Grundvalarna som publicistskrået har stått på är starkt utmanade. En tidigare självklar konkurrent kanske borde vara min bästa vän? Affärsmodeller och utgångspunkter bör ses över och utmanas. Och detta händer ju, vilket är skitkul att se. Vill nog bara se mer, fortare – otålig som man är. 

Daniel Weilar tillägger att IAB Sverige, där han är ordförande, just nu arbetar intensivt med att ena, påverka och utbilda branschen.

– Och IAB gör det helt fantastiskt, tycker jag. Även om det minst sagt finns saker för oss inom branschen kvar att fixa så håller IAB ihop arbetet på ett fint sätt. På NMI så kommer flera av talarna att prata om och lyfta fram tankar som förstärker insikterna om behovet att hitta nya affärsmodeller och samarbeten över gränserna, vilket jag ser fram emot att lyssna på.

Vilka frågor tycker du är viktigast just nu för nordiska medieföretag?

– Att ställa sig själva just rätt frågor. Svar finns oftast på allt. Utmaningen är att orka ställa dem som gör ont. Skapar jag exempelvis tillräckligt mycket värde för mina konsumenter idag? Det är ju modern av alla frågor. Löser man det, så upplöses även många knutar för tänkbara ökningar i intäkter, tror jag.

– Tidningar behöver nog gå bortom nyheten som enda värdeskapare för att utveckla relationen ytterligare. Många försökte med inloggs-strategier, men gjorde i sak inga dramatiska förändringar för att ge konsumenten mer värde i processen, vilket gjorde att det blev ett platt fall. 

Daniel Weilar lyfter det som händer inom digitala prenumerationsintäkter som spännande, men konstaterar att det inte är för alla.

– För dem återstår det att utveckla andra typer av tjänster för att få betalt av konsument.

Du har använt dig av dina kontakter för att locka ett par internationella talare till NMI, vilka är de och hur lärde du känna dem?

– Ja, men det är så kul. Mig veterligen har jag inte stött på en mediekonferens i Norden med ett starkare internationellt startfält än NMI i år. Vissa av dem har jag hjälpt till att få hit, vilket är kul då jag själv har träffat dem både bakom och på scen på internationella konferenser där jag själv använts som talare, och vet att just dessa är riktigt bra på att få fram sin poäng och är karismatiska och duktiga talare. 

– För att bara nämna två, så är Brian Morrissey, chefredaktör på den världsomspännande branschtidningen Digiday, samt Ben Barokas, tidigare grundare av Admeld (köpt av Google som sedan gjorde det till Adx, reds. anm.) som numer arbetar på ett "Spotify for publishers", riktigt bra namn som jag ser fram emot att höra på.

Läs mer och säkra din plats till NMI 2018 här.


Dela sidan: