Dela sidan:

PROBLEM: Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige idag – varje år diagnosticeras över 9 000 med sjukdomen. Bröstcancern smyger sig ner i åldrarna och upptäckten av förändringar i brösten i tid kan rädda liv.

LÖSNING: För att uppmärksamma hur svårt det kan vara att upptäcka bröstcancer och hur viktigt det är med självundersökning tog vi fram en kampanj som byggde på ett subtilt namnbyte på Sveriges populäraste mellanmål Risifrutti. Anledningen? Vi ville visa hur svårt det kan vara att upptäcka bröstcancer och hur viktigt det är att kolla en extra gång. Kampanjen gjordes i samarbete med BRO, Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, där alla enheter uppmuntrade till nedladdning av deras självundersökningsapp ”Klämdagen”.

RESULTAT: Ökade nedladdning av BROs app ”Klämdagen” med 267% redan de tre första kampanjdagarna. Nådde en räckvidd och PR-reach på 9,8 miljoner de första två veckorna, ökade omtycktheten av Risifrutti. Men mest hoppas vi att många där ute faktiskt har börjat med självundersökning.

 

MÅNAD/MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE:
augusti - september

KANALVAL/MEDIEVAL:
Bytte namn på förpackningen, OOH, Instagram, Facebook, Magasin och samarbete med influencers. 

ARBETSGRUPP:

Uppdragsgivare: Orkla Foods Sverige

Joakim Wictorin, Marketing Manager

Alia Jassim, Brand Manager

Reklambyrå: Saatchi & Saatchi

Katja Janford, Copywriter

Gustav Egerstedt, AD/CD

Louise Persson, Produktionsledare

Jonas Brodén, Projektledare

Mediebyrå: OMD

Frida Åhman, Projektledare

Catherine Simbas, Projektledare 

William Källback Winter, Planerare/Adviser

Camilla Dellbrant, Kundansvarig

Fotograf: Henrik Bonnevier



Dela sidan: