Dela sidan:

I dag kom nyheten att Aller Media förvärvar en majoritet av aktierna i Narva för en okänd summa pengar. Hur stor andel det rör sig om vill de inte heller kommentera. Byrån ska ingå i bolagets byråkonstellation Ahead Group men fortsätta verka under eget varumärke. 
– Narva passar in väl i vår byrågrupp. Vi har contentbyråer, digitalbyråer och designbyråer, och Narva blir den första byrån som har fokus på strategisk kommunikation och pr, säger Anders Rask, tidigare vd på OTW som nu leder Aller Medias byråsatsning.


Att ett traditionellt mediebolag ger sig in på pr-marknaden är ett ytterst ovanligt steg. Men affären handlar inte om att hitta beröringspunkter med tidskriftsförlaget.
– Det kanske inte finns så mycket synergier med kärnverksamheten i Aller Media. Däremot blir Narva en viktig pusselbit inom byrånätverket. Det finns stora möjligheter till samarbete med till exempel OTW och Make Your Mark, och även synergier på nordisk basis där vi har närvaro i alla länder, säger Anders Rask.

Satsningen på Ahead Group är ett sätt för Aller Media att bredda sig när printintäkterna viker och den digitala annonseringen inte lyckas täcka upp för bortfallet.
– Aller Media satsar på byrånätverket som en alternativ inkomstkälla, med andra marknader och kunder.

I dag består byrågruppen av elva bolag och fler ska det bli på sikt.
– Vi tittar aktivt på bolag i olika discipliner. Inom strategisk kommunikation var Narva superintressanta, så det var vi som började uppvakta dem. Sedan tar den här typen av processer tid eftersom man vill lära känna varandra och se till att man glider åt samma håll. Men tycke uppstod fort, säger Ander Rask.

Hur vill ni fortsätta växa?
– Vi har tre fokusområden: produktion, strategi, och performance. Narva ger oss bra styrka inom det strategiska området, men vi vill bli starkare inom performance och mediestrategi i Sverige.


Dela sidan: