Dela sidan:

Nästan 150 meddelanden på 25 dagar. Resumé Insikts granskning visar hur flera av de utlandsbaserade spelbolagen använder sig av aggressiva strategier för att locka till mer spelande. Och när vi försökte avsluta våra konton från spelsajterna var det lättare sagt än gjort. Det går nämligen bara att ta en paus – och därmed kan aktörerna fortsätta skicka ut reklam. 


Den svenska spelmarknaden har under många år varit ett slags vilda västern. Spelmonopolet har i princip bara funnits på pappret samtidigt som onlinebolagen har tagit marknadsandelar genom stora reklaminvesteringar. Bland kritikerna finns Spelberoendes riksförbund, som har larmat om växande spelmissbruk som en följd av bolagens metoder.

Men för några veckor sedan presenterade civilminister Ardalan Shekarabi (S) propositionen för ett nytt licenssysmten som väntas träda i kraft vid årsskiftet. De metoder som Resumé Insikt har kunnat visa i granskningen utgör exempel på vad han vill komma till bukt med.
– Det är ännu ett bevis på effekten av att den svenska staten har tappat kontrollen över spelmarknaden för länge sedan, och förlorat möjligheten att skydda konsumenterna. Det är också en påminnelse om att det vi gör med spelreformen är oerhört viktigt. Det är ett grundläggande krav att vi kan ta tillbaka kontrollen och skydda konsumenterna, och det är precis vad som kommer att ske, säger han.

Varför har det här kunnat pågå så länge?
– Det har funnits en oförmåga hos staten att ta kontrollen över spelmarknaden efter digitaliseringens effekter och etableringen av bolag på Malta, som verkar utanför den svenska lagstiftningen. Den här reformen borde ha gjorts för minst tio år sedan. Men av politiska anledningar gjorde inte den förra regeringen det. I praktiken har det saknats ett konsumentskydd på den här riskfyllda marknaden vilket har fått katastrofala följder.

Hur ser du på att bolag fortsätter att marknadsföra sig aggressivt, trots att de nya reglerna är på gång?
– Det visar på behovet av att vi får den nya lagstiftningen på plats som omfattar alla bolag som bedriver spelverksamhet, och att den nya spelinspektionen får möjlighet att reglera och ingripa mot bolag som agerar i strid med reglerna. Det visar att det är rätt av regeringen att fokusera på spelreformen och ha ett så högt tempo som möjligt.

Vad innebär kravet på måttfullhet i reklamen?
– Marknadsföringen måste vara måttfull, sedan är det upp till myndigheten att närmare reglera kravet. Men några saker som införs direkt är bland annat förbud mot reklam mot minderåriga, kraftiga restriktioner när det gäller bonusar, och att personer ska kunna stänga av sig själva från hela marknaden. Det blir en markant skillnad mot i dag.

Ett konkret förslag i regeringens proposition är att bonusar inte ska få erbjudas annat än vid första speltillfället. Det ska också gå att enkelt stänga av sig själv från allt spelade – på alla sajter.
– Vi inför en panikknapp som gör att man stängs av omedelbart, sedan inför vi en gemensam modell för frivillig avstängning och en omsorgsplikt, säger Ardalan Shekarabi.

Hur ska ni se till att bolagen efterlever kraven?
– Vi bygger upp en stark myndighet som kan utöva tillsyn. Det blir som en motsvarighet till Finansinspektionen gentemot bankerna. Det handlar om hård tillsyn och möjlighet att dra tillbaka licens, och även agera straffrättsligt. Vi menar allvar. Det här området ska återigen regleras och staten ska återta kontrollen och skydda våra konsumenter.

I morgon torsdag arrangerar Resume ett seminarium om den nya spelmarknaden. Läs mer och anmäl dig här



Dela sidan: