Dela sidan:

Resumé Insikts reportrar har registrerat sig på 13 spelsajter verksamma i Sverige, med syfte att kartlägga den marknadsföring bolagen skickar ut till sina spelare. Resultatet blev 144 mejl, sms och utskick med säljdrivande budskap om jackpottar, bonusar och freespins.

När dag 25 i vårt test inföll var det dags att avsluta de 13 kontona – vilket visade sig vara lättare sagt än gjort.

När kontona registrerades var det över på några minuter. Nu tar det flera timmar. Det är överhuvudtaget få kasinon som ger spelare möjligheten att avsluta kontot själv. I stället tvingas vi mejla till kundsupport alternativt prata i livechatten. Allt sker på eget initiativ – det står alltså ingenstans på sajterna hur eller var man avslutar sitt konto.

Majoriteten av spelbolagen vill inte stänga kontot permanent. På Mr Green exempelvis finns bara tre möjligheter att välja mellan: tidsbegränsad avstängning (mellan fem månader och fem år), paus (mellan 24 timmar och sex veckor) och tillsvidare avstängning (tills man väljer att öppna kontot igen).

"Vi har dessvärre inte möjlighet att stänga ett spelkonto permanent", får vi veta via den mejlkontakt vi har med Mr Greens kundservice. Vi har uppgivit att vi vill avsluta kontot för att vi helt enkelt inte har lust att spela mer, utan att nämna något om spelberoende. Medarbetaren hänvisar till att det i spelbolagets regler och villkor godkändes att bolaget skulle få spara vår data när vi registrerade kontot.

Mycket riktigt står det i paragraf 34: "Vi behandlar all information som personlig data. Du har rätt till personlig data du har delgivit oss. Ingen data kommer att förstöras såtillvida det inte krävs av lag."

Men då återstår frågan – hur många spelare läser igenom sina villkor? Och vet man vad man godkänner?

Daniel Tornberg är specialiserad på marknadsrätt med erfarenhet av att arbeta med spelfrågor.

Han säger att det inte finns någon anledning att behålla datauppgifter på kunder om de inte särskilt angivit att de har en spelproblematik. Särskilt inte efter den nya GDPR-lagen som träder i kraft den 25:e maj.

– Det låter problematiskt. Det måste gå att avsluta sitt kundförhållande till dem om man vill det. Om du däremot har uppgivit att du har en spelproblematik måste de ha utrymme för att behandla sådana uppgifter i en spärrlista.

Om jag inte uppgett att jag är spelberoende då?
– Då ska uppgifterna som huvudregel raderas.

På Leo Vegas har vi angett att vi blivit spelberoende får vi följande svar från en medarbetare på bolagets kundtjänst.

"Jag måste för ditt eget bästa meddela dig att eftersom du har stängt ditt konto hos för spelberoende så låser vi ej upp kontot igen, och detta är för ditt eget välmående."

När vi ber dem att radera kontot – inte pausa det – hänvisar medarbetaren till säkerhetsskäl. Kontot är i det här fallet stängt, och kommer inte att kunna öppnas igen.

Men trots att vi omkring klockan 16:00 den 25:e dagen i testet stängt ner kontot – och trots att vi angivit att vi blivit spelberoende – får vi ett reklamutskick klockan 16:31. Då är budskapet: "Håll flamman vid liv med extra spinn."

När vi kontaktar kundtjänst om detta, och samtidigt ber dem ta bort våra uppgifter från listan med reklamutskick, svarar de:

Samma budskap har Vera & John, där vi också uppgett att vi blivit spelberoende.

Daniel Tornberg vill inte uttala sig i de enskilda fallen, men kan uttala sig generellt kring denna fråga.

– Det är alltid avsändaren som är ansvarig för marknadsföringen – det vill säga oavsett om den går via samarbetspartners. När det gäller utskick efter att någon avslutat sitt konto finns det regler både i marknadsföringslagen och hos de självreglerande organen som SPER och Swedma som anger att ytterligare utskick inte får ske, säger Daniel Tornberg.

Så det här med 48 timmar gäller inte?
– Nej det finns ingen 48 timmars regel i lagstiftningen som medger undantag.

Vi har flera exempel på när det inte går som vi tänkt oss. På Multilotto dyker en desktopnotis upp i samband med att vi är påväg att klicka på knappen för avslut. Och bara några minuter efter avslut får vi ett mejl i inkorgen. Då dyker ett annat märkligt meddelande upp. Det kostar alltså att sluta spela.

ComeOn kan inte radera kontot på grund av juridiska skäl. Men vi kan hur lätt som helst starta upp det igen. Efter sju dagar kan kontot återaktiveras.

Inte ens statliga Svenska Spel låter oss avsluta kontot. De meddelar att våra uppgifter kommer att finnas kvar hos dem under ett års tid. De meddelar också att vi enkelt kan återuppta spelandet genom att ringa dem.

På Spin Rider leder frågan “Om jag ångrar mig och vill öppna kontot igen, går det då?” till att de direkt öppnar upp vårt konto igen, fastän det inte alls var vad vi frågade.

Bethard sätter fingret på problematiken. De pausar kontot på vår begäran. När vi försöker logga in igen står det att vi är avstängda från Bethard till och med den 20:e april 2118. Om hundra år, alltså. Varför kan de inte radera våra uppgifter permanent?

Flera gånger skriker vi ut vår frustration. Paniken börjar komma. Kommer vi alltid att tvingas leva med spelbolagen? Kommer vi åka dit i spelberoende? Varför kan de inte radera våra uppgifter?

Trots upprepade försök att få dem att göra detta – vi har flera gånger mejlat och bett dem radera kontona – tror vi att våra personuppgifter fortfarande ligger kvar i deras databaser. De tar inte bort oss helt – de stänger av eller blockerar.

Dag 30 har utskicken fortsatt rulla in, vilket indikerar att vi visst finns kvar i databaserna. Mr Green uppmanar oss att sätta kursen mot freespins och Leo Vegas tycker att vi ska hämta våra unika select spins. Multilotto fortsätter skicka ut desktopnotiser där de försöker locka oss tillbaka.

 


Under de 25 dagar som vi provade att spela på nätkasinon fick vi 144 utskick, varav 32 stycken kom från ett och samma bolag – Multilotto. Det är nästan 1,5 utskick om dagen i snitt.

Är det mycket eller lite?
– Jag kan som sagt inte uttala mig om ett enskilt fall, men generellt så låter det mycket. Däremot finns det finns inga tydliga lagregler för spelbolagen att rätta sig efter. Den enda lagregeln som finns är att marknadsföringen ska vara måttfull vari det kan vägas in etiska regler om direktmarknadsföring som innebär att marknadsföringen inte får vara påträngande – vilket ibland inte är okomplicerat att avgöra säger Daniel Tornberg.

***

Det här är den andra delen i Resumé Insikts artikelserie om den dolda spelplanen. Här är alla delarna:

1. Vi wallraffade spelkasinon – blev överrösta med reklam (öppen)
2. Resumé Insikts reportrar inlåsta hos spelbolagen – på livstid (öppen)
3. Spelbolagen svarar på kritiken: "Naturligtvis inte bra" (öppen)
4. Spelmissbrukaren Andreas: "Reklamen förföljer mig livet ut" (låst)
5. Forskaren: "Spelreklamen spär på missbruket" (låst)
6. Spelbolagen tvingas ändra sin marknadsföring – så påverkas de av nya lagen (låst)
7. Vi granskade spelbolagens marknadsföring – här är slutsatserna (låst)

För att läsa alla delarna kan du göra något av följande:

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: