Dela sidan:

"Har du testat det? Mega Millions Max har den STÖRSTA jackpotten i världen! Det finns BARA hos oss, DU kan vinna 5,6 miljarder kr ikväll!"

Sms:et från Multilotto trillar ner i inkorgen fredagen den 20:e april klockan 15:50.15 minuter tidigare bekräftade en medarbetare på nätcasinot att spelkontot på vår begäran stängts av. Men det gällde tydligen inte marknadsföringen. Den går inte att komma undan.

Allting började 25 dagar tidigare.

Multilotto och Leo Vegas hade pepprat oss med sms under hela våren. Sms som inte gick att stoppa. För varje gång det plingade till i telefonen ökade irritationen och frustrationen över de ständiga utskicken. Vi bestämde oss därför för att undersöka om fler spelbolag var lika påträngande. Det enda sättet att göra detta på var att bli kunder själva.

Vi skapade konton på 13 nätkasinon verksamma i Sverige – en summa som troligtvis inte motsvarar genomsnittsspelaren, men som enligt flera personer vi pratat med är rimlig för spelare med beroendeproblematik. För att ge en rättvis bild registrerade vi oss på statliga Svenska Spel samt på både större och mindre bolag positionerade på Malta och i Storbritannien.

Eftersom vi ville vara så autentiska som möjligt – vanliga spelare – satte vi i två omgångar in mellan 100 och 200 kronor på respektive nätkasino som vi sedan spelade för regelbundet.

Samtidigt började reklamen rulla in. Det var jackpottar, bonusar och oändliga variationer av freespins. Vi började föra statistik över mejl, sms och direktutskick. Dessutom upptäckte vi en metod vi inte sett förut: pushnotiser i webbläsaren. Resultatet blev 144 meddelanden av olika slag på 25 dagar. Denna typ av marknadsföring har enligt studier högst påverkan på spelare – framför allt sms är skadligt.

Det är viktigt att komma ihåg att vi bara tittat på mejl, sms och fysiska utskick. Spelreklamen är högst närvarande även i tv, radio, genom natives, digitala och programmatiska annonser och till viss del även utomhus. Så här ser scenariot ut idag – men med den nya spelregleringen, som riksdagen ska rösta om, kan det förändras.

Så här gick det till:

Dag 1
När välkomstmejl och sms börjar trilla in känns det riktigt bra. Även om vi vet att vi gör det här i testsyfte känns kommunikationen inbjudande. Casumo kallar oss Sumos, Highroller pushar för hashtaggen #Duärmed och på Casino Calzone har pizzabagaren Cal bakat ihop en riktigt smaskig välkomstbonus. Vi känner oss som en i gänget.

Samtidigt berättar Vera & John om tio eldiga freespins och Dunder om en välkomstbonus på 600 euro och 200 freespins “bara några klick bort”. Men den som läser det finstilta inser snabbt att pengarna är långt bort. De har ett så kallat “omsättningskrav”, vilket i många fall kräver att pengarna omsätts 25 gånger innan de går att plocka ut.

På Resumés redaktion klickas det friskt: marker slängs ut på roulettebord och digitala enarmade banditer snurras i hög fart. Vinsterna börjar ticka in. På nätkasinot Dunder tar det bara ungefär 15 minuter innan insatsen på 200 kronor har ökat till en tusenlapp. För en sekund tar känslan att vinna över det journalistiska syftet. Det här är ju riktigt kul!

Första dagen tar vi emot 22 sms och mejl från de 13 spelbolagen.

Dag 2
Multilotto ser till att vi inte glömmer bort vad vi håller på med. När datorn öppnas den här morgonen dyker en desktopnotifikation upp. Miljarder står tydligen på spel i kvällens dragning. Och de kan hamna på vårt konto.

Dag 5
Scenarierna upprepar sig. Vi kan vinna miljoner, miljarder och få freespins om vi sätter in mer pengar. Nu ökar mejlen och sms:en. Det är ju snart dags för påsk – en perfekt högtid för spelbolagen eftersom många är lediga.

Vera & John skickar ut ett erbjudande om att vinna en resa till Chile och Påskön för två personer, till ett värde av 80 000 kronor. Vem vill inte vinna en sådan resa?

Dag 10
Vid det här laget har vi vant oss vid sms och mejlutskick. Men nu hittar spelen hem till brevlådan också. Svenska Spel skickar ut ett spelkort.

Samtidigt gör vi vår andra insättning. Spelbolagen belönar oss direkt. Bonusar på 200, 400 och 500 kronor ökar saldot på spelkontot. Det är enkelt att fylla på. Kortsiffrorna är sparade och intill varje spel finns en ruta för “snabbinsättning” – pengarna hamnar direkt på kontot.

Dag 15
Nu känns det rätt bra att vinna. Det är knappt någon ansträngning alls – i det populära spelet Starburst trycker man bara på en knapp och ser vinsterna rulla in. Det känns som att storvinsten ständigt lurar runt hörnet. Superkombo, supervinst och episk vinst triggar igång oss på alla cylindrar. Roulette kallas djävulens spel – vi förstår varför.

Dag 22
På vissa konton har det gått rätt bra – på Leo Vegas ligger 1600 kronor och väntar på vidare spel eller uttag. En tanke dyker upp: Ska vi plocka ut pengarna? Vi har blivit giriga. Efter en kort diskussion kommer vi fram till att det vore oetiskt och spelar upp dem i stället. De försvinner på bara några få minuter genom höga insatser på enarmade banditer.

Dag 25
Kontona ska avslutas, vilket känns både skönt och vemodigt. Black Jack och Roulette har utvecklats till två av våra favoritspel. Det finns inga tankar på pengar – utan är ett rent nöje. När Highroller tre timmar innan kontot ska stängas ner skickar ut ett mejl om att vi kan vinna biljetter till fotbolls-VM känns det rätt surt att inte få ta chansen. Vi har kanske blivit semi-beroende.

Det tar otroligt lång tid att försöka avsluta de 13 kontona. När de registrerades var det över på några minuter. Nu tar det flera timmar. Det är överhuvudtaget få kasinon som ger spelare möjligheten att avsluta kontot själv. I stället tvingas vi mejla till kundsupport alternativt prata i livechatten. Det sker på eget initiativ, det står alltså ingenstans hur eller var man avslutar sitt konto.

Majoriteten av spelbolagen vill inte stänga kontot permanent. På exempelvis Mr Green finns bara tre möjligheter att välja mellan: tidsbegränsad avstängning (mellan 5 månader och 5 år), paus (mellan 24 timmar och 6 veckor) och tillsvidare avstängning (tills jag väljer att öppna kontot igen). På Comeon hänvisar de till juridiska skäl.

Det går tydligen inte att ta bort kontot helt och hållet. Efter sju dagar kan kontot återaktiveras – hur enkelt som helst.

På Multilotto dyker ett annat märkligt meddelande upp. Det kostar alltså att sluta spela.

Inte ens statliga Svenska Spel låter oss avsluta kontot. De meddelar att våra uppgifter kommer att finnas kvar hos dem under ett års tid. De meddelar också att vi enkelt kan återuppta spelandet genom att ringa dem.

På Spin Rider leder frågan “Om jag ångrar mig och vill öppna kontot igen, går det då?” till att de direkt öppnar upp vårt kontot igen, fastän det inte alls var vad vi frågade.

Flera gånger skriker vi ut vår frustration. Paniken börjar komma. Kommer vi alltid att tvingas leva med spelbolagen? Kommer vi åka dit i spelberoende? Varför kan de inte radera våra uppgifter?

Trots upprepade försök att få dem att göra detta – vi har flera gånger mejlat och bett dem radera kontona – tror vi att våra personuppgifter fortfarande ligger kvar i deras databaser. De tar inte bort oss helt – de stänger av eller blockerar.

Några aktörer meddelar att vi tvingas ta emot utskick och kampanjer i 48 timmar till.

Dag 30
Utskicken har fortsatt komma, vilket indikerar att vi visst finns kvar i databaserna.

 

Mr Green uppmanar oss att sätta kursen mot freespins och Leo Vegas tycker att vi ska hämta våra unika select spins.

I ett mejlsvar från Leo Vegas, där vi uttryckligen bett dem sluta skicka reklam till oss, får vi syn på ännu ett problem: spelbolagens partners.

Det här var livet för oss under en månads tid. Det här är livet för en spelberoende varje dag.

***

Det här är den första delen i Resumé Insikts artikelserie om den dolda spelplanen. Här är alla delarna:

1. Vi wallraffade spelkasinon – blev överrösta med reklam (öppen)
2. Resumé Insikts reportrar inlåsta hos spelbolagen – på livstid (öppen)
3. Spelbolagen svarar på kritiken: "Naturligtvis inte bra" (öppen)
4. Spelmissbrukaren Andreas: "Reklamen förföljer mig livet ut" (låst)
5. Forskaren: "Spelreklamen spär på missbruket" (låst)
6. Spelbolagen tvingas ändra sin marknadsföring – så påverkas de av nya lagen (låst)
7. Vi granskade spelbolagens marknadsföring – här är slutsatserna (låst)

För att läsa alla delarna kan du göra något av följande:

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: