Dela sidan:

Alla matrester i Sofia Björkmans Brommavilla delar ett och samma öde; de pressas ned i en tätt sammansluten plastbehållare. Där blandas de upp med en uppsättning naturliga bakterier – så kallade effektiva mikroorganismer – som driver igång en jäsningsprocess. Innehållet i Bokashi (som den trendiga komposten kallas) ger efter par veckor nytt liv åt familjens planteringsjord, som används i såväl hemmets plantor som trädgården och lantstället i Östergötland.

Som ny vd för designbyrån FamiljenPangea ska Sofia Björkman knappast ägna sig åt odling, men när 36-åringen ser tillbaka på sitt liv förstår hon att både vardagen och karriären präglats av samma drivkraft, nämligen att få ekosystemet att blomstra.

Hon skrattar åt den klyschiga metaforen i ett mötesrum på Södermalmsadressen Bondegatan 21, där byrån har sitt säte, men understryker samtidigt att det faktiskt ligger något i den.

– Man sätter ett litet tomatfrö som sedan blir ett träd med fem kilo tomater. Jag kan inte sluta fascineras av att det fungerar så. På något sätt dras jag till liknande processer i arbetslivet. Jag fullkomligt älskar att se när ett långsiktigt arbete med strategier, personutveckling, varumärkesfrågor och kreativa processer till slut blir ett resultat, en visuell identitet. Som förhoppningsvis också påverkar människor.

Möjligheten att forma "ekosystemet" på FamiljenPangea var ett av skälen till att Sofia Björkman anslöt till byrån. Ett annat var kundportföljen, som är fylld av samhällsbärande aktörer inom transport, utbildning, sjukvård och fastigheter. SL och Stockholms universitet är två exempel. Stockholm Vatten och Avfall är ett annat, som dessutom har en uttalad ambition att göra Stockholm till "världens mest hållbara stad".

– I det läge världen befinner sig just nu känns det som allt antingen går åt skogen, eller så gör vi något åt det. Jag känner verkligen så. Och jag tycker att alla har ett stort gemensamt ansvar att göra något åt det här, se till att våra barnbarn får växa upp på en skaplig plats. Hållbarhetsfrågor betyder mycket för mig. FamiljenPangea är en väldigt värderingsstyrd byrå, där man diskuterar de nya kunderna och tänker över vilka man ska jobba med. Det tilltalar mig.

– Här hamnar fokus dessutom mer på beteendeförändring än på att sälja produkter. Beslutsfattandet är längre och mer komplext. Det är lite annorlunda – och väldigt intressant.

FamiljenPangea valde att rekrytera dig som vd trots att du aldrig tidigare har haft den rollen – och dessutom inte tidigare har jobbat på byrån. Det är ganska ovanligt. Vet du hur de resonerade?
– Nej precis, och jag har dessutom bara jobbat på byråsidan i tre år, så jag är ingen byråräv direkt. Här är alla ägarna operativa i bolaget – och ingen vill vara vd. De vill fortsätta jobba med det de är bra på, som att vara strateger och designers. Jag har förstått det som att de efterfrågade en ganska senior och erfaren person i rekryteringsprocessen. Men vi hade en bra dialog och insåg att vi har gemensamma visioner. Jag var tydlig med vad jag trodde att jag kunde bidra med och jag har jobbat med liknande utmaningar i tidigare roller. De tror på mig. Och någon gång måste ju vara den första.

Sofia Björkman slutade äta kött redan som 14-åring. Det började med ett initiativ från hennes mamma, som reagerade på 80-talets antibiotikaskandaler. För dottern handlade det framför allt om djurens rätt och köttindustrins miljöpåverkan – men utan att det landade i någon form av djurrättsaktivism. Hon har på sin höjd varit med i Världsnaturfonden, förutom att hela tiden försökt göra medvetna val för egen del.

Tidvis ville Sofia Björkman bli veterinär, men insåg snart att hon hellre höll sig nära friska djur i skogen. Som den tama blåmesen på farmors lantställe som kräset tackade nej till allt utom sockerkaka. Hon ratade även en flyktig idé om att bli journalist, efter att hennes morbror med hänvisning till sina erfarenheter av yrket avrått henne. Lite kompasslös hamnade hon istället på Handelshögskolan i Stockholm.

– Jag har alltid varit lite avundsjuk på de som vet vad de vill bli. Själv har jag aldrig haft en helt tydlig plan för karriären. Jag hade höga betyg, har alltid varit extremt driven och målmedveten, men inte vetat exakt vad jag ville göra. Handels erbjuder bra och bred utbildning, det är det tråkiga svaret. Men jag är glad för att det blev så. För där stötte jag på marknadsföringsutbildningen och de beteendevetenskapliga ämnena.

Hon fick upp ögonen för problemlösning och hur man långsiktigt bygger varumärken, men också hur man formar arbetsteam, utvecklar medarbetare och bygger relationer. Det nyfunna intresset fördjupades sedan med sex år som varumärkesstrateg på konsultbolaget LynxEye i Stockholm och Köpenhamn. Men redan då började hon längta efter att behålla och genomföra de smarta strategierna de tog fram, istället för att hela tiden lämna över och börja på ny kula. Hon gav därefter modeindustri en chans på Brothers och JC (RNB Retail and Brands) delvis som marknadschef, men tröttnade snart på att hela tiden tvingas "rädda kvartalet" och på bristen på långsiktighet.

Det var först på Nord DDB hon fick smaka på varumärkesstrategi i kombination med att arbetet faktiskt blir något. Där ekosystemets cirkel verkligen sluts.

– Power point, produkt, slut. Så såg processen ut på LynxEye. På Nord DDB och FamiljenPangea förvandlas strategin till en verklig kommunikationsinsats som faktiskt kommer ut. Det är då det blir riktigt roligt.

Vad hände då med hållbarhetsfrågorna? Sofia Björkman såg till att Nord DDB gick över till ekologisk frukt och vegetarisk frukost, men mycket mer än så har hennes drivkraft inte förekommit i just arbetslivet. Dock har hon stött på situationer när frågan har skavt.

– Jag vill inte säga för mycket, men det handlade om det moraliska ansvaret gentemot människor, när de inte mår bra av en produkt. När man hamnar vid den punkten blir det problematiskt för mig. Då vill jag inte göra det. Men å andra sidan är det bra att jag har provat, för då vet jag var gränsen går.

Så var går gränsen för henne och FamiljenPangea? Skulle de till exempel jobba med en av vår tids största miljöbovar, flygbolag?

– Det är en jättesvår fråga. Det beror nog på vilken typ av problem vi ska lösa. Häromdagen fick jag återberättat ett case där Berghs-elever hade jobbat med möjligheten att påverka utsläppen genom att alla packar lite mindre i resväskan. Det är ett sätt att jobba affärsutvecklande med kunder, utan att svara på frågan om det är rätt eller fel. För mig är den typen av aspekter viktigare och viktigare att få med den diskussionen i kundsamarbetena. Men det viktigaste är att kund och byrå delar värderingar – och då handlar det ju inte bara om huruvida man ska äta kött eller inte. Det kan likväl röra arbetskultur eller jämställdhetsfrågor.

Sofia Björkman tittar nu tillsammans med ledningen på vad som är vägen framåt för byrån. Än så länge har hon börjat i det lilla.

– Vi har numera vegetarisk frukost, haha. Lågt hängande frukt kanske, men ändå!

Sofia Björkmans 5 karriärtips

  1. Behandla alla med respekt.
  2. Jobba med människor du gillar och som delar dina värderingar.
  3. Ta dig an saker som känns svåra och jobbiga.
  4. Håll på med nån slags fysisk aktivitet för att hålla (hjärnan) igång på olika sätt.
  5. Lär dig av andra. Och dela med dig av saker du kan.

Fakta / Om Sofia Björkman

Ålder: 36
Bor: Bromma
Familj: Gift med Johan som är läkare, Lykke 6 år och Viggo 4 år, labradoodlen Fröken Smilla, mamma, pappa, mormor, två systrar med familjer.
Tjänar: 788 166 kr (2016).
Utbildning & karriär: Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm, LynxEye i Stockholm och Köpenhamn, RNB Retail and Brands, NORD DDB, FamiljenPangea.
Medievanor: SR, DN (papperstidning på helgerna), Omni, Instagram, SVT Play, Netflix.
Förebild: Alla som yogar varje dag.
Aktuell: Som nytillträdd vd på FamiljenPangea.



Dela sidan: