Dela sidan:

I augusti förra året köpte konsultbolaget Deloitte Digital den svenska kommunikationskoncernen Acne av trion Victor Press, David Olsson och Tomas Skoging som ägde en tredjedel vardera. Hur mycket de fick betala har parterna inte velat offentliggöra. Men nu kan Resumé ge svaret.


Det tidigare holdingbolaget MDTM Invest AB:s färska årsredovisning ger nämligen en hint om hur mycket pengar de tre ägarna fick dela på. Åtminstone i ett första skede. 

Resultatet efter skatt, för räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti i fjol, landade på drygt 57 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 16,5 miljoner kronor året innan. Detta samtidigt som alla andelarna i dotterföretagen sålts av.

Ägarna gör en aktieutdelning på 64 miljoner kronor, vilket betyder lite drygt 21,3 miljoner kronor per skalle för delägarna. Kvar i bolaget finns 1,5 Mkr i fritt eget kapital. 

Hur gick det då för Acne-koncernen under det senaste räkenskapsåret 2016/2017?
Omsättningen föll från 255 till 213 miljoner kronor, mycket på grund av att verksamheten i USA lades ner. Rörelseresultatet sjönk också från 30 till 21 miljoner kronor. 

Hur mycket Victor Press, David Olsson och Tomas Skoging slutgiltigt får betalt för sitt värv är oklart. Trion är nämligen fortsatt aktiva i verksamheterna och normalt bygger köpeskillingen på en earn out-modell där ersättningen till viss del avgörs av prestationen under de kommande åren.  

I samband med köpet meddelande Deloitte Digital att de ska anställa 80 nya medarbetare i norra Europa, vilket dubblerar Acnes personalstyrka.



Dela sidan: