Dela sidan:

"Read proof sharing" är ett nytt sätt att dela med sig av en artikel i sociala medier. Den visar nämligen att du har tagit dig igenom hela artikeln. Enligt en studie från The French National Institute läser 59 procent av alla som får upp en delad artikel på sociala medier bara rubriken.
– Det är ett intressant försök att se om man kan kvalitetssäkra det man delar. Ambitionen ligger i linje med vår journalistiska strävan. Vi står inte för snabba klick eller populism, därför är det kul att testa den här funktionen, säger Claes de Faire, publisher på Fokus.


Rent praktiskt bygger funktionen på en algoritm som mäter hur snabbt du scrollar och hur länge du befinner dig på artikelsidan. Om du har tagit dig hela vägen till slutet kan du dela den med en knapp som visar att du faktiskt har läst allt.
– Förutom att det är ett blygsamt sätt att skryta om hur mycket man läser sätter det också press på oss att leverera berättande som faktiskt berör, säger Claes de Faire.

Bakom plug-in-funktionen "Read proof sharing" står reklambyrån INGO. De hoppas att fler tidningar ska inkorporera den på sina sajter. 
– Detta är en viktig kampanj, inte bara i Sverige där vi ju snart har val, utan också i hela världen. Vi hoppas att många publikationer är lika smarta som Fokus och installerar denna plug-in och så sätt gör världen lite mer sanningsenlig, kommenterar Björn Ståhl, ECD på INGO.

Arbetsgrupp:
Fokus:
Claes de Faire, chefredaktör, Marie Henning, marknadschef, David Lundgren, IT ansvarig.
INGO:
Max Hultberg, AD, Rasmus Andersson, Copy, Stefan Kinngren Digital Developer, Fredrik Casservik, Final Art, Björn Ståhl, CD



Dela sidan: