Dela sidan:

Enligt en ny studie som Lynxeye har gjort visar att 96 procent av svenskarna vill göra förändringar i livsstil samt konsumtion och se fler hållbara produkter och tjänster. Lynxeye anser att få företag ser hållbarhet som en strategisk möjlighet, utan snarare ett krav för att följa regler och minimera risker. Därför lanserar nu Lynxeye det nya bolaget Lynxeye Society, för att hjälpa företag hitta nya hållbara affärsmodeller och intäkter. 

– Syftet med verksamheten i Lynxeye Society är att hjälpa företag att innovera fram framtidens lönsamma affärskoncept, som är lika attraktiva för människor som de är hållbara för planeten. Vi är övertygade om att framtiden tillhör de företag som inser att det inte finns någon motsättning mellan att göra gott och att tjäna pengar. Vi vill hjälpa företag att hitta skärningspunkten mellan de tre perspektiven planet, profit och people och utifrån detta identifiera nya affärsmodeller där hållbarhet på riktigt är en del av kärnaffären, säger Sara Watz, medgrundare och vd för Lynxeye Society, i en  kommentar. 

Lynxeye har tidigare erfarenhet av att hjälpa företag både nationellt och internationellt att få insikt om människors drivkrafter och behov. 

– Människor blir i allt större utsträckning värderingsstyrda i sina val, samtidigt som den snabba teknologiska utvecklingen transformerar bransch efter bransch och utmanar kundernas lojalitet till traditionella företag och varumärken i grunden. Hållbarhetsutmaningarna adderar ett ytterligare lager och för att företag ska överleva och behålla sin relevans framöver behöver de inte bara lösa verkliga problem för människor, utan även bidra till att lösa problem för planeten och mänskligheten i stort, säger Johan Ekelin, medgrundare av Lynxeye.



Dela sidan: