Dela sidan:

Stockholm Open grundades av David Orlic, Maja Bredberg och Lamin Sonko för tre år sedan. Initiativet går ut på att locka ungdomar från utsatta områden att sommarjobba på reklambyråer, och på så sätt visa att de finns som tänkbart alternativ i yrkeslivet. För byråerna handlar det om att bredda sin rekryteringsbas och göra sig attraktiva för grupper som tidigare inte sökt sig till reklambranschen.


Nu hakar Göteborg på och lanserar GbgOpen – ett samarbete mellan Göteborgs Stad och fem reklambyråer, yrkesskolan Yrgo och nätverket Ada. I år kommer 21 gymnasieungdomar att få chansen att sommarjobba på byråerna i tre veckor med start 11 juni. Där kommer de att ta fram en idé och formulera ett budskap, som i höst kommer förverkligas.
– Vi testar projektformen i liten skala i år och säkerställer att allt lirar. Tanken är att vi nästa år skalar upp för att göra sommarjobbet tillgängligt för fler ungdomar, säger projektledare Melina Do Rosario i ett pressmeddelande.

Områdena som ingår i projektet är Angered, Biskopsgården, Östra Göteborg och Tynnered.
– Att hitta in i den här branschen är inte alltid så lätt. Jag har själv upplevt hinder som tjej och förortskid med arbetarklassbakgrund. Det är ett första steg i den skillnad vi vill och ska göra genom att öppna upp branschen för fler perspektiv, säger Therése Bohlén-Kinn på Welcom.

Byråerna som medverkar:
Forsman & Bodenfors
Welcom
Aoki
Stendahls
Ehrenstråhle



Dela sidan: