Dela sidan:

Idén bakom kampanjen har tagits fram av reklambyrån Uncle Unicorn och kom fram av en slump. 

–  Det låg en vanlig pekbok bredvid mig och i samband med det kom idén. Detta var innan samarbetet Rädda Barnen, så vi kontaktade dem och de gillade idén direkt, säger Niklas Moberg, Copywriter Uncle Unicorn, till Resumé.

Med hjälp av pekboken hoppas man nu att folk reflekterar över barns situation i krigzoner, vilket sedan 90-talet ökat med 75 procent. 

– Idén grundar sig i att man sett så mycket reklam för välgörenhetsorganisationer med barn som lider att man blivit duktig på att vända bort blicken. Med pekboken skapar vi bilderna i huvudet istället, man bläddrar och föreställer sig hur livet ser ut där pansarvagnar och blod är vardag för små barn. 

Arbetsgrupp
Rädda Barnen
Simon Frankander, Chef Public Affairs
Markus Poletti, Adviser Public Affairs

Uncle Unicorn
Copywriter: Niklas Moberg
Art Director: Jakob Eriksson, Markus Lindsjö
Creative Director: Markus Lindsjö
Projektledare: Melina Aristiadou
Produktionsledare: Ida Olm
Original: Mikael Fridén, Elin Asplund

Illustration: Mikael Selin, Mikael Selin Design Studio
Film och foto: Stefan Ohlsson, Le Nord



Dela sidan: