Dela sidan:

För andra året i rad har Svenska Tidskrifter undersökt tidskriftsbranschens intäkter genom att mäta trender, förflyttningar inom branschen och hur balansen mellan intäktskällor, kanaler och kategorier förändras. 

Rapporten visar att den totala omsättningen bland tidskrifter minskat med 1.5 procent 2017 jämfört med föregående år, men branschen ser samtidigt ett uppsving i övriga intäkter som stigit med sju procent sedan 2017. I övriga intäkter ingår verksamheter som bland annat e-handel och events.

Läsarintäkter fortsätter att vara branschens viktigaste inkomstkälla. Siffror visar att varje hushåll i snitt lägger 900 kronor på tidskrifter via prenumerationsavgifter, lösnummerköp och medlemsavgifter. 

Branschen fortsätter att se minskade reklamintäkter och den minskade ytterligare 2017 jämfört med 2016. 

– Kortfattat kan man beskriva årets resultat som "mer av samma" och med en liten minskning (1,5 procent) av branschens omsättning totalt. Men bakom kulisserna sker stora förändringar. Övriga intäkter för tidskrifterna från till exempel utbildningar, event och e-handel ökade med 7 procent och där ryms även nykomlingar som native advertising som enskilt ökade med 100 procent jämfört med året innan, säger Fredrik Wass, omvärldsbevakare Sveriges Tidskrifter, i en kommentar.

I Sverige finns det i dagsläget runt 4 500 tidskrifter och den vanligaste typen är medlemstidningar. 30 procent hamnar inom kategorin hobbys och fritidsintressen när man delar upp tidskrifterna efter ämnesområde. 

Så gjordes rapporten: 

Informationen i rapporten bygger på IRM:s reklamstatistik, analys av register från Kungliga Biblioteket och Myndigheten för press, radio och TV samt en enkät till ett urval titlar. IRM har också gjort beräkningar av omsättning utifrån officiell finans- och företagsinformation samt upplageinformation från TS Mediefakta AB. 

Enkäten skickades ut i januari 2018 till 445 titlar. Totalt inkom 218 svar vilket motsvarar en svarsfrekvens på 49 procent. Det är något högre än förra året då svarsfrekvensen var 46 procent.

Urvalet innefattar populärpress, fackpress, medlemsmagasin och gratistidskrifter. Många titlar har ett ursprung inom print men även rent digitala aktörer ingår.

Baserat på bortfallet föregående år var större bland mindre aktörer som inte är vana att rapportera till IRM så utökades urvalet med fler små titlar inför årets undersökning. Aktörer som är vana att rapportera till IRM, främst förlag, är dock fortfarande överrepresenterade i enkätunderlaget. IRM har därför viktat upp övriga aktörer för att kunna redovisa en rättvisande bild av den totala tidskriftsbranschen. 

Källa: Sveriges Tidskrifter



Dela sidan: