Dela sidan:

Ulrika Ek har en bakgrund på Stardoll och Cosmopolitan, samt som konsult och föreläsare inom digitala medier. Efter ett drygt år som affärsutvecklingschef på Nyheter24-Gruppen har hon nyligen tagit över som vd på bolaget, som bland annat driver sajterna Nyheter24, Modette, Tyda.se, Fragbite och blogg.se.

– Det känns såklart väldigt rolig, säger hon om nya jobbet, och fortsätter:

– Jag är otroligt stolt över det här företaget – vår personal och allt det vi åstadkommit både idag och under de senaste åren. Vi har långt ifrån de största teamen, eller de fetaste budgeterna, men vi har en innovationskultur, en grym kunskap i hur man fångar publiken och skapar resultat digitalt. Vi har också en kämparanda och glädje, och med det kommer man långt.

Ulrika Ek konstaterar att Nyheter24-Gruppen har ett starkt grepp om yngre målgrupper, och att bolaget behöver bli ännu bättre på att använda den data och de insikter som kommer från den relationen.

– Att fortsätta att utveckla och innovera inom detta är vår huvudfokus. Som ett resultat av det har vi till exempel sålt av sajter som inte riktigt passar in i portföljen, och vi väljer också löpande bort projekt och nya intiativ som känns lockande, men som inte passar i vår långsiktiga strategi. 

Hur går er e-handelssatsning?

– Vi släppte ju två olika märken under förra året, skönhetsmärket Urban Gloss, samt tröjmärket Happitude som båda har tagits emot väl av konsumenterna. Parallellt med detta har vi också byggt upp en verksamhet inom leadsgenerering där vi driver köp och intresse till andra e-handlare och kommersiella aktörer. Med riktigt prydliga resultat som följd. Vi har nu ett team på fem personer som jobbar heltid med endast den delen.

Utöver e-handeln, inom vilka andra områden ser ni möjlighet att hitta nya intäkter?

– Jag är övertygad om att vi kommer att fortsatta växa vår kreativa affär där vi gör olika skräddarsydda koncept med kunder. Till exempel så lanserade vi nyligen en amatörliga i e-sport, Fragleague. Enkelt förklarat så är det lite som Allsvenskan fast i e-sport där man som lag kan kvala in i olika divisioner. Som företag kan man sponsra olika delar i ligan, som sträcker sig över ett år – och intresset har varit mycket stort. 

Du är en av talarna på Nordic Media Insights i juni, vad ska du berätta om?

– Jag kommer att prata om just hur man kan skapa nya intäktsmodeller digitalt. Det vill säga andra sätt än till exempel den klassiska displayaffären eller pre-rolls, även om jag älskar de intäkterna också. Och jag lovar att avslöja ett par av våra bästa knep och hur vi har gjort, till exempel kring vår leadsgenerering.

Ulrika Ek talar under programspåret New & Adjacent Business Opportunities på Nordic Media Insights den 12-13 juni. Läs mer och säkra din biljett här.



Dela sidan: