Dela sidan:

38 publicister kräver sänkt digitalmoms
Den digitala momsen är tidningsbranschens kanske viktigaste politiska fråga. Medierna vill att den sänks från 25 till 6 procent, vilket är momssatsen för papperstidningarna. Nu har 38 mediechefer samlats i ett upprop till regeringen med vädjan om att agera.
"En teknikneutral moms är en förutsättning för en kraftfull nyhetsbevakning i hela landet och en fortsatt stark demokrati. Det effektivaste sättet att långsiktigt motverka fler vita fläckar och djupnande medieskuggor är att skynda på i momsfrågan" skriver de på DN Debatt.
Publicisterna vill att regeringen ska sänka den digitala momsen snarast möjligt istället för att invänta nya regler inom EU. 

Twitter uppmanar alla att byta lösenord
I går kväll gick Twitter ut och bad alla sina användare att byta lösenord. Företaget hade hittat en bugg som gjorde att alla lösenord sparades i klartext. Inget tyder på att lösenorden ska ha läckt, men som försiktighetsåtgärd uppmanas alla 330 miljoner användare att byta, skriver Aftonbladet.

Instagram rullar ut betallösning
Det har pratats om att Instagram är på gång med en betalfunktion i appen som gör att användarna enkelt kan köpa grejer som syns på bilderna. Nu smyger de ut den första versionen, rapporterar Techcrunch. Sajten har även kommit över bilder som visar hur den fungerar i praktiken.

Adidas står bakom Kanye West trots kritiken
Kanye West har hamnat i blåsväder efter en intervju med TMZ där han säger: "When you hear about slavery for 400 years ... For 400 years? That sounds like a choice."
Det är bara det senaste av rapparens många kontroversiella uttalanden. Men samarbetet med Adidas, som han gör en Yeezy-kollektion tillsammans med, står fast. 
– Kanye är en väldigt viktig del av vår strategi och har varit en fantastisk kreatör, säger vd:n Kasper Rorsted enligt CNN Money.

Youtube har 1,8 miljarder inloggade användare
I går arrangerade Youtube ett stort event för annonsörer – kallat Brandcast. Bland annat avslöjade Youtubes vd Susan Wojcicki att streamingsajten nu har 1,8 miljarder inloggade användare i månaden. Förra året låg siffran på 1,5 miljarder. Dessutom berättade Youtube om nya sändningsdealar med Will Smith och Coachella-festivalen, samt en rad nya annonsformat som snart rullas ut, skriver Variety

Snap drar tillbaka licensavgifter till medier
Fram tills nu har Snapchat betalat en licensavgift till medier för deras innehåll på Discover-kanalerna. Men det kommer att upphöra, skriver Digiday med hänvisning till källor. Istället kommer dealen enbart bestå av en uppdelning av annonsintäkterna.



Dela sidan: