Dela sidan:

PROBLEM: Delicatos varumärke är sedan länge välkänt och omtyckt – mycket tack vare fantastiska produkter men också tack vare kampanjen ”Fritt från Fullkorn” från 2007. Dock saknade varumärket en tydlig och långsiktig plattform och för att inte leva på gamla meriter och för att höja varumärke och försäljning ytterligare krävdes ett omtag. Uppdraget var att ta Delicato in i samtiden, in i dialogen med kund och konsument men också att leda tonaliteten i bevis – att leva som vi lär.

LÖSNING: Delicato Bakverk formulerade sin nuvarande företagsmission 2015 ”Fika för en ännu godare gemenskap”. Med den och konsumentstudier som avstamp skapades en långsiktig varumärkes- och kommunikationsplattform tillsammans med Nord DDB. Att fika är en otvungen och älskad del av den svenska kulturen som inte kräver en avancerade analyser och problematisering var tydligt och därför blev Delicatos huvudbudskap helt enkelt ”Gott & Kul”. En uppdaterad visuell identitet, förpackningsdesign och kommunikation skapades sedan med plattformarna som grund. Lansering 2016.

RESULTAT: Resultaten lät inte vänta på sig och mottagandet blev fantastiskt fint.

  • Varumärkespreferens högst i kategorin och steg från 18% till 29% (Nepa brand tracker)
  • Ökad marknadsandel i dagligvaruhandeln samt listningar av samtliga nyheter
  • Guldägg och 2a plats i DN reklamcupen för annonsen ”Hela Sverige bakar inte”
  • En gulnyckel, 2 silvernycklar och en bronsnyckel 2018
  • Lansering av Delicatoasken som gav en ökad marknadsandel i december månad 11,4% 2017 vs 8,8% 2016

MEDIEVALSocial media, rörligt online, print, förpackning.

BYRÅ: Nord DDB

ARBETSGRUPP:

Creative Director

Olle Langseth

Art Director
Viktor Arve

Copywriter
Frida Siversen Ljung

Copywriter
Petter Dixelius

Account Director
Sofia Björkman

Account Manager
Katarina Bäcklund

Senior Designer
Jonas Bäckman

Designer
Elin Jansson

Grafisk Designer
Pärmartin Jonsson

VD, Delicato
Jörgen Bergqvist

Marknadschef, Delicato
Sofia Brandberg



Dela sidan: