Dela sidan:

Jag råkade skriva på Facebook att Lidl har ovanligt sega kassaköer. Medan andra kommersiella butiker tänker att tid är pengar och rappar på handlandet så går det olidligt långsamt på Lidl.


Det var naturligtvis dumt av mig. Särskilt som en del uppfattade att jag har något särskilt emot fattiga pensionärer. Det har jag såklart inte. Jag har något särskilt emot alla som står före mig i köer – oavsett om det är kön till Fritt Fall, muggen på Friends eller en matbutik. Min poäng (bortsett från att jag är en äcklig människa) är att varumärken inte byggs över tid, utan med tid.

Till och med Philip Kotler (apropå pensionärer) uppmanar företag att fokusera på leveransen av produkten – inte produkten i sig.

En del företag är bra på detta, andra inte. Att Ikea lyckades ta över köksmarknaden i Sverige berodde inte bara på låga priser utan på snabba leveranser. SAS gick från röda till svarta siffror genom att bli Europas punktligaste flygbolag.

Domino's Pizza, för att ta ett internationellt exempel, blev ett miljardföretag när de lovade leverans inom 30 minuter eller gratis pizza (ibland 20 minuter om du beställer online)

Nu när detaljhandeln hotas av Amazon, Wish och andra e-företag, är tiden än viktigare som konkurrensmedel, vilket jag skrev om här

Problemet med tid är att alla har sin egen. I boken "The end of time" menar fysikern Julian Barbour att tiden inte ens existerar: "The passage of time is simply an illusion created by our brains". Se där en förklaring till varför människor upplever tid annorlunda. Inte minst pensionärer.

Min far, exempelvis, kan säga: "Jag hinner inte ses på onsdag för jag har ett ärende till posten". Påståendet är typiskt för honom; dels för att han behöver en hel dag för att göra ett ärende och dels för att postkontoret är stängt sedan länge.

Och det är här någonstans som Lidl och andra företag borde tänka till. Om Lidls kundlöfte är "Högsta kvalitet till bästa priset" så måste de inkludera tiden i den ekvationen.

Där jag bor finns en busshållplats mellan en Lidl-butik på ena sidan och en Ica-butik på andra. Kunder som ska med bussen väljer Ica. Inte för att Ica har högre kvalitet, utan för att de till skillnad från Lidl förstår att tiden är en del av varumärket.

Håkan Olofsson, varumärkesstrateg.



Dela sidan: